Bi0662 Vybrané problémy z ekologie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Jacob Vanhouten (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Michal Horsák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu Vybrané problémy z ekologie získá student poznatky z oborů a ucelených širších témat, která se nepřednášejí v běžné výuce na Masarykově univerzitě. Kurz přednášejí většinou blokovou formou zvaní externí přednášející o svém výzkumu. Každý semestr je zván jiný přednášející. Smyslem není probírání ucelené látky z nějakého předmětu, ale spíše definování vědeckých problémů ve zvoleném užším tématu, diskuse o metodických postupech vedoucích k řešení těchto problémů a prezentace výsledků konkrétních projektů. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studijního oboru Systematická biologie a ekologie, doktorských studijních oborů Biologie v oborech Botanika, Ekologie, Hydrobiologie a Zoologie a pro vyšší ročníky bakalářského studijního oboru Systematická biologie a ekologie. Předmět Vybrané problémy z ekologie lze absolvovat i vícekrát během studia. Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s problematikou, která není přednášena v rámci pravidelné výuky na PřF MU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- mít představu o jednom užším oboru v rámci ekologie, který se v daném rozsahu na MU běžně nepřednáší;
- znát hlavní otázky aktuálního výzkumu v tomto oboru.
Osnova
  • V podzimním semestru roku 2021 bude tématem kurz "Stream Ecology". Přednášejícím bude Professor Jacob W. VanHouten, Fulbright visiting Scholar (USA). Kurz bude probíhat v angličtině.
  • The course is aimed at introducing major stream system ecology concepts. It is designed to introduce the student to the physical environmental factors that affect organisms inhabiting streams as well as the human influence/impacts on streams. The energy flow through stream ecosystems will be emphasized along with the lifestyles and interdependencies of steam animals. Emphasis on several different types/ of streams will be a necessary component. It is anticipated that a one-day field/lab stream experience will be made available to interested students (as a bonus/upon request after completion of the course).
  • Besides lectures/discussions, students will undertake a course project in which they investigate/research ONE of the following topics (a SHORT oral and/or written report will be required):
  • 1. The characteristics of a Trout Stream; 2. Different substrates (bottom sediment) in streams; 3. The characteristics of spring fed streams; 4. The effect of dissolved oxygen on streams; 5. Nutrient loading in streams (Phosphates); 6. Nutrient loading in streams (Nitrates); 7. The Characteristics of trout streams vs. warm water streams; 8. Biological Oxygen demand in streams; 9. The ecological role of a selected invertebrate in streams; 10. The ecological role of trout/other fish; 11. The effects of urban activity on a stream; 12. Importance of riparian areas near a stream; 13. The effect of impounding a stream; 14. Thermal pollution of a stream; 15. Stream Morphology; 16. Compare and contrast lentic/lotic systems; 17. Dioxin in stream sediments; 18. Effects of anthropogenic activities on streams/watersheds; 19.The effect of agriculture on streams; 20. Any student selected topic of interest (approved by instructor).
  • After course completion, students will join in an open discussion on the content and outcome of the course to address any unanswered questions or issues and to determine further study/inquiry of interest to the class.
  • Schedule
  • Day 1 (Friday afternoon): Lecture – Course and student introductions; Overview of stream ecology; schedule, open discussions of student interests/background and anticipated outcomes of the course
  • Day 2 (Saturday): Lecture/Discussions – Macroinvertebrates, stream morphology, abiotic and biotic indicators, assessment techniques (Biotic/pollution tolerance index); case studies.
  • Day 3 (Sunday ½ day): Student Presentation of course projects/research; wrap up discussion and after class celebration!
Literatura
    doporučená literatura
  • Literaturu dodává v případě potřeby zvaný přednášející podle vlastní úvahy.
  • BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. Translated by Bronislava Grygová - Barbara Köberleová - Zdeněk Brandl. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, xxiv, 949. ISBN 8070676957. info
    neurčeno
  • Literaturu dodává v případě potřeby zvaný přednášející / Literature is supplied by the invited lecturer..
Výukové metody
Přednášky. Vzhledem k možnostem externích přednášejících probíhá výuka zpravidla blokově.
Metody hodnocení
Ke splnění požadavků předmětu je nutné absolvovat nejméně 80 % výukového času a účastnit se v diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: předmět je vypisován nepravidelně podle nabáídky témat externích vyučujících.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2023, podzim 2023.