E0320 Udržitelný rozvoj - největší výzva současnosti?

Přírodovědecká fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Suchánková (náhr. zkoušející)
Garance
prof. Martin Scheringer, Dr. sc. nat.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 15:00–16:50 D29/252-RCX1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí studenty do problematiky udržitelného rozvoje jako žádoucího globálního rozvojového konceptu současnosti i budoucnosti. Cílem předmětu je představit studentům multirozměrnost problematiky vlivu člověka na životní prostředí a zároveň diskutovat možnosti a limity nápravných opatření. Analogicky multioborová bude i náplň výuky, která bude spočívat v představení a diskuzi nejen přírodovědných, ale i společenských, etických, filozofických, ekonomických, technických a právních souvislostí vztahu člověk-životní prostředí.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- dokáže obhájit význam a důležitost konceptu udržitelného rozvoje v současné i budoucí společnosti;
- umí vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů jako důsledku rozvoje společnosti se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. ekonomie, etika, právo, atd.;
- bude schopen navrhovat možná řešení současných environmentálních problémů, a to od úrovně jedince po mezinárodně koordinované akce;
- dokáže analyzovat výhody i nevýhody potenciálních řešení;
- zvládne kriticky hodnotit současné přístupy řešení globálních i lokálních sociálních a environmentálních problémů;
- bude schopen interpretovat a diskutovat výsledky dosavadních úspěšných či neúspěšných řešení sociálních i environmentálních problémů.
Osnova
  • 1. Společenské výzvy. Socio-demografické souvislosti vývoje společnosti – charakteristika růstu počtu obyvatel, demografická tranzice, nedostatek/nadbytek potravin, hladomory jako politický nástroj, nemoci, příjmová a genderová nerovnost, vzdělání a emancipace žen. Rozvojové cíle milénia (Millenium development goals).
  • 2. Život v Anthropocénu, koncept planetárních mezí (Planetary boundaries) jako vymezeného prostoru pro rozvoj společnosti. Globální environmentální výzvy.
  • 3. Globální změna klimatu – historické pozadí, fyzikální základ jevu, antropogenní příčiny a pozorované důsledky, navrhovaná řešení (mitigation vs. adaptation). Okyselování oceánů, ztráta biodiverzity (druhové vs. funkční).
  • 4. Úbytek stratosférického ozónu – historické pozadí, fyzikální základ jevu, antropogenní příčiny a poučení z úspěšného řešení tohoto globálního problému. Globální cyklus dusíku a fosforu, spotřeba vody, změna využití souše.
  • 5. Ekologické určení vztahu člověka k životnímu prostředí – ekologická stabilita, růstové strategie vs. nosná kapacita prostředí, ekosystémové služby. Fylogenetické a psychologické kořeny environmentální krize. Společenské projevy environmentální krize – frustrace, migrace obyvatel, násilí, atd.
  • 6. Historie konceptu udržitelného rozvoje jako reakce na negativní důsledky industriálního rozvoje. Významné dokumenty v oblasti udržitelného rozvoje: globální (Our common future, 1987, Deklarace z Ria de Janeira a Agenda 21, 1992, atd.), evropské (Evropa 2020) a národní (Česká republika 2030). Cíle udržitelného rozvoje (Sustainable development goals, 2015-2030).
  • 7. Produkce potravy – environmentální, ekonomické a sociální souvislosti industriálního (konvenčního), udržitelného a ekologického zemědělství. Potravinová bezpečnost vs. ztráta biodiverzity.
  • 8. Produkce energie – environmentální, ekonomické a sociální souvislosti různých typů produkce energie. Energetické trilema – požadavek levné, spolehlivé a čisté energie. Neobnovitelné a obnovitelné zdroje energie.
  • 9. Environmentální etika – vztah člověka a životního prostředí z pohledu hodnot. Svět hodnot a svět faktů, dobro, zlo, logika etické argumentace. Antropocentrické a biocentrické typy etiky. Etika úcty k životu (A. Schweizer), Etika Země (A. Leopold), Etika rozšířených práv (P. Singer, R. Nash), Hlubinná ekologie (A. Naess).
  • 10. Environmentální ekonomie jako nástroj dosažení prosperity společnosti v rámci environmentálních limitů. Problematika veřejných statků, oceňování životního prostředí, internalizace externalit, ekonomické nástroje politiky ochrany životního prostředí.
  • 11. Princip předběžné opatrnosti – charakterizace jeho stěžejní role v udržitelném rozvoji, případové studie důsledků ne/uplatnění či zneužití tohoto principu (cholera, azbest, diethylstilbestrol, anabolika v zemědělské produkci).
  • 12. Udržitelná výroba a spotřeba, nástroje politiky ochrany životního prostředí v ČR, pravidlo 4R (reduce, reuse, recover, recycle). Limity technologických řešení environmentálních problémů.
  • 13. Hodnotová řešení environmentální krize – sociálně-psychologické souvislosti udržitelného rozvoje; životní způsoby - dobrovolná skromnost a výběrová náročnost, postmaterialismus.
Literatura
    doporučená literatura
  • BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje: souvislosti environmentálního pilíře. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 250 s. Edice RECETOX. ISBN 978-80-210-6622-9. info
    neurčeno
  • ROCKSTRÖM, J., STEFFEN, W. et al. A safe operating space for humanity. Nature, 461(7263), 472–475. 2009. http://dx.doi.org/10.1038/461472a
  • MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. Druhé, rozšířené a upra. Praha: Karolinum, 2015, 511 stran. ISBN 9788024629995. info
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 157 s. ISBN 9788021045941. info
  • DIAMOND, Jared M. Kolaps : proč společnosti zanikají a přežívají. Translated by Zdeněk Urban. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 751 s. ISBN 9788020015891. info
  • HOMER-DIXON, Thomas F. The upside of down : catastrophe, creativity and the renewal of civilisation. London: Souvenir Press, 2007, ix, 429. ISBN 9780285637948. info
  • MEADOWS, Donella H. a Dennis L. MEADOWS. Limits to growth : the 30-year update. Edited by Jørgen Randers. London: Earthscan, 2005, xxii, 338. ISBN 1844071448. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 320 s. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
  • SCHWEITZER, Albert. Albert Schweitzer - zastánce kritického myšlení a úcty k životu. Edited by Otakar Antoň Funda - Petr Pokorný, Translated by Jaroslav Kohout. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1989, 308 s. ISBN 8070210109. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou on-line přednášek v prostředí MS Teams s použitím prezentací v MS PowerPoint. Studenti jsou často tázáni na jejich názory či vlastní zkušenosti, odpovídat pak mohou buď napřímo či prostřednictvím on-line chatu v PollEverywhere. Ve výuce jsou hojně využívány grafické materiály, názorná videa či interaktivní nástroje pro zobrazování dat a trendů (Gapmider, Our World in Data, atd.).
Při výuce je kladen důraz především na porozumění souvislostí. Pro zvýšení pozorného a aktivního zapojení se do výuky je na začátku každé hodiny zopakována látka z předešlého týdne, a to formou soutěžního on-line kvízu v PollEverywhere. V případě zájmu studentů je možné k tomuto předmětu otevřít i dobrovolný diskusní on-line seminář. Všechny on-line přednášky (či případný seminář) jsou nahrávány a nahrávky společně s použitými prezentacemi jsou studentům zpřístupněny v interaktivní osnově IS.
Metody hodnocení
Účast na přednáškách není povinná, nicméně je silně doporučovaná z důvodu logické návaznosti jednotlivých témat. Na začátku každé přednášky mohou nejúspěšnější řešitelé soutěžního on-line kvízu dostat 2 prémiové body do celkového hodnocení. Závěrečná zkouška je formou písemného testu s kombinaci „multiple choice" a „open book“ otázek s možným ziskem 100 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné dosáhnout alespoň 50 bodů.
Pro úspěšné absolvování kurzu postačuje účast na přednáškách a znalost informací z PowerPointových prezentací a příslušných komentářů vyučujícího. Pro rozšíření znalostí k probíraným tématům doporučuji literaturu uvedenou výše.
Informace učitele
V podzimním semestru školního roku 2021/2022 budu na roční stáži v zahraničí, výuka tedy bude probíhat on-line.
Pro zahraniční studenty doporučuji analogický předmět "E0321 Sustainable development" vyučovaný v jarním semestru v angličtině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.