CORE036 Společnost a neživá příroda v regionu střední Evropy

Přírodovědecká fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Knížek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kuchovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Petřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Říčka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Knížek, Ph.D.
Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Martin Ivanov, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav geologických věd – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 17:00–18:50 G1,01004
Předpoklady
zájem o přírodu, historické souvislosti, vývoj našeho regionu
schopnost vnímat okolí, obecný přehled
podrobné znalosti přírodních a matematických věd nejsou vyžádovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 160 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 30/160, pouze zareg.: 0/160, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/160
Mateřské obory/plány
předmět má 4366 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je sestaven tak, aby nenásilnou formou prezentoval nepostradatelnost neživé přírody a aby vysvětlil, do jaké míry stavba zemského tělesa a regionální disproporce ovlivňují každodenní život. Kurz představuje zdánlivě nesouvisející faktory, které mají zásadní vliv na minulost našeho regionu, na hospodářský vývoj a geopolitickou situaci a zároveň i na tak běžné věci, jako je zemědělství či infrastrukturní prvky. Je kladen důraz na jedinečnost střední Evropy z mnoha úhlů pohledu a v mnoha případech i světovou unikátnost.
Výstupy z učení
Student/ka by měl po absolvování kurzu být schopen/na:
- vnímat krajinu jako nedílnou součást neživé i živé přírody
- interpretovat souvislosti historického a společensko-ekonomického vývoje území s přírodními podmínkami daného místa
- objektivně hodnotit průmyslový a infrastrukturní rozvoj
- objektivně přistupovat k nerostnému bohatství
Osnova
  • Úvod
  • - Co pro společnost znamená neživá příroda. Jak je důležitá a jak společnost ovlivňuje. Definice problému, postoje společnosti a nástin udržitelného přístupu.
  • Historický vývoj
  • - Člověk a neživá příroda v nejstarších dějinách: Kamenné suroviny prvních nástrojů, první získávání surovin, první zemědělství; Jeskyně – první obydlí moderního člověka; Keltové, Germáni, Slované a využití přírodních zdrojů
  • - Střední Evropa – kolébka světového hornictví: Význam českého království jako surovinové základny, první legislativy; Rozvoj techniky hornictví, světové primáty; Zrod moderních věd na základě poznatků především ze získávání surovin
  • - Vývoj krajiny od doby ledové po středověk
  • Podloží a jeho vliv na vývoj společnosti a moderní krajiny
  • - Osidlování regionů podle geologické stavby
  • - Jak při pohledu z výšky poznáme, po čem chodíme
  • - Lázeňské oblasti
  • - Rozvoj hospodářství v závislosti na stavbě území, zemědělství, vinařství
  • - Neživá příroda součástí kultury – specifické zvyky a tradice, využití přírodnin, geologie v umění a náboženství, na místopisné názvy a jazyk, specifický hornický folklor atp.
  • - Geoturistika, moderní fenomén, lokality UNESCO díky neživé přírodě
  • Neživá příroda jako součást infrastruktury
  • - Stavebnictví, podloží jako součást stavby; stavební materiály – vývoj, využití a vliv na ekonomiku a udržitelnost
  • - Podzemní stavitelství – historie, současnost, výzvy, výhody a řešení
  • - Průzkumy – nedůležitá nebo podstatná součást výstavby, chyby, nedostatky, havárie
  • Geologická rizika regionu
  • - Západočeská zemětřesná oblast – zemětřesné roje, příčiny a rizika
  • - Geodynamické jevy – svahové pohyby, skalní řícení a stability svahů, náchylné oblasti, příčiny a sanace
  • - Sucha a povodně
  • Výzvy pro budoucí generace
  • - Voda – nejcennější přírodní produkt – zacházení a ochrana
  • - Hospodaření s přírodními zdroji
  • - Budování infrastruktury s ohledem na neživou přírodu
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
zpracování eseje, ve které se posluchač/ka zamyslí nad prezentovanými tématy a zhodnotí, jak neživá příroda ovlivnila v minulosti, současnosti a bude ovlivňovat v budoucnosti užší region její/ho bydliště.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: Poprvé bude otevřeno v podzimním semestru 2023/2024.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.