PřF:CORE125 Astronomie lidem - Informace o předmětu
CORE125 Astronomie lidem
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Miloslav Zejda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Miloslav Zejda, Ph.D.
Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:50 A,01026
- Předpoklady
- !TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-FYZ) && !PROGRAM(B-NAN))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Astronomie je jedna z nejstarších věd. Je také vědou velmi moderní a s výrazným popularizačním potenciálem. Lidé běžné využívají výsledků založených na práci astronomů a většinou si to ani neuvědomují. Cílem předmětu je seznámit studenty s využitím poznatků astronomie v běžném životě - například: Jak astronomie ovlivnila nazírání člověka na svou existenci? Měření času a polohy - jediný odkaz astronomie? Co má společného Wi-fi, počítačová tomografie nebo zpracování velkých dat? Jaké jsou největší technologické výzvy současnosti?
- Výstupy z učení
- Kurz bude vyučován formou přednášek, v nichž bude vždy prostor k diskuzi na dané téma.
- Osnova
- 1. Astronomie – nejstarší věda Vznik astronomie, její poslání. Proč je starší než literatura nebo matematika? Historické milníky. 2. Čas a kalendář Měření času v minulosti a dnes. Proč vznikl kalendář? Jaké kalendáře se dnes používají? 3. Vesmír kolem nás Jak vypadá okolní vesmír? Od Země, Sluneční soustavy, Galaxie až po velké struktury 4. Astronomické poznatky v běžném životě Technologie wi-fi, počítačová tomografie, družicová navigace, satelitní telefon, internet. 5. Moderní observatoře Jsou největší, nejdražší, nejnáročnější – moderní pozemní observatoře. Nejde jen o kopule s dalekohledem. Astronomické observatoře najdeme i v podzemí. K čemu slouží? Potřebujeme je vůbec? 6. Cesty do vesmíru Průzkum vesmíru pomocí družic a robotů. Je třeba létat do vesmíru? Jaký vliv měl projekt Apollo na lidstvo. 7. Big data Astronomická pozorování, modelové výpočty. Čelíme záplavě dat, neutoneme? 8. Život ve vesmíru Jsme ve vesmíru sami? Kde a jak hledáme život ve vesmíru? 9. V jakém vesmíru žijeme Postavení člověka v dnešním vesmíru. Kosmologický princip, modely vesmíru. 10. Nebezpečí z kosmu Cesty do kosmu jsou nebezpečné, ale jsme v bezpečí na Zemi. Je Slunce jen dárcem života nebo může způsobit i jeho zánik. Střetneme se s projektilem z vesmíru?
- Výukové metody
- Kurz bude vyučován formou přednášek, v nichž bude vždy prostor k diskuzi na dané téma.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu bude formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování bude třeba alespoň 50% úspěšnost u závěrečného testu a rozprava k jednomu z vybraných témat, které byly představeny na přednáškách.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/CORE125