ZUR104 Úvod do mediálních a komunikačních studií

Fakulta sociálních studií
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Jakub Krahulec (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! ZURb1102 Mediální a komunikační studia &&!NOW( ZURb1102 Mediální a komunikační studia )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Jiné omezení: Kurz se vypisuje pouze pro studenty mediálních studií a žurnalistiky
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz studenty uvádí do problematiky studia médií a komunikace. Je koncipován jako přehledový a je rozdělen do dvou modulů. První pokrývá základní teorie a modely vysvětlující povahu komunikačních procesů. Druhý modul se zaměřuje na mediální komunikaci a je rozdělen do tří tematických bloků, představujících jednotlivé oblasti výzkumu médií – mediální produkce, mediální obsahy a mediální publika.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti: a/ ovládat základní terminologii z oblasti interpersonální, masové a mediální komunikace; b/ schopni využívat vybraná teoretická východiska mediálních a komunikačních studií na analýzu mediálních obsahů; c/ schopni aplikovat vybrané kriticko-reflexivní postupy, respektive základy sémiotické analýzy na konkrétní mediální obsahy (zpravodajské a publicistické žánry, produkty populární kultury).
Osnova
  • Struktura přednášek:
    1 Komunikační a mediální studia: základní vymezení

    Komunikační studia
    2 Komunikace: základní vymezení, typy komunikace
    3 Komunikační modely

    Mediální studia, oblast výzkumu mediální produkce
    4 Mediální organizace a ekonomické podmínky fungování médií
    5 Tvůrci a tvůrkyně mediálních obsahů

    Mediální studia, oblast výzkumu mediálních textů
    6 Komunikace, význam, označování, modely znaků
    7 Čtecí týden
    8 Vizuální kultura
    9 Komunikace, znaky a kódy
    10 Teorie reprezentace
    11 Ideologie, hegemonie

    Mediální studia, oblast výzkumu mediálních publik
    12 Účinky médií na publikum
    13 Výzkum publik a recepce
Literatura
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015, 390 stran. ISBN 9788026207436. info
  • CHANDLER, Daniel. Semiotics : the basics. 2nd ed. London: Routledge, 2007, xviii, 307. ISBN 9780203014936. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 8071786977. info
  • THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies : a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240. ISBN 0333972473. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 8071782009. info
  • FISKE, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London: Routledge, 1990, xvi, 203. ISBN 0415046726. info
  • FISKE, John a John HARTLEY. Reading television. London: Routledge, 1978, 223 s. ISBN 0415042917. info
Výukové metody
Přednášky, četba zadaných textů.
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Tento předmět je určen pro studenty I. ročníku. Studenti přicházející na FSS v září roku 2003 si předmět zapisují v PS 2003. Předmět tvoří součást postupové zkoušky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.