FI:PV112 Computer Graphics API - Informace o předmětu
PV112 Computer Graphics API
Fakulta informatikypodzim 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jonáš Rosecký (cvičící) - Garance
- RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Po 15. 9. až Po 15. 12. Po 18:00–19:50 A217
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV112/02: Pá 19. 9. až Pá 19. 12. Pá 10:00–11:50 A215, J. Byška, J. Rosecký
PV112/03: Čt 18. 9. až Čt 18. 12. Čt 10:00–11:50 C118, J. Byška, J. Rosecký
PV112/04: Čt 18. 9. až Čt 18. 12. Čt 12:00–13:50 C118, J. Byška, J. Rosecký - Předpoklady
- Practical knowledge of C/C++ is required. Knowledge at the level of PB009 Principles of Computer Graphics is an advantage, but it is not necessary to pass the course.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 183 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 71/183, pouze zareg.: 0/183, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/183 - Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course aims to provide students with a comprehensive overview of computer graphics interfaces, focusing on practical application development using OpenGL (Open Graphics Library). Through a combination of theoretical lectures and hands-on programming assignments, students will gain the necessary skills to design and implement various computer graphics applications.
- Výstupy z učení
- After completing this course, students will be able to:
- understand existing code written in OpenGL;
- utilize OpenGL for developing simple 3D graphics applications;
- better understand the fundamentals of computer graphics principles. - Osnova
- Basic rendering principles leveraging OpenGL and GLSL
- Overview of the rendering pipeline
- Data types, graphic primitives, and memory organization
- Vertex buffer and vertex array objects
- Coordinate systems and transformations
- Alpha blending, clipping, and fog rendering
- Lighting and materials
- Textures
- Techniques for accelerating rendering
- Per-fragment operations and other post-process effects
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/FI:PV112!
- Výukové metody
- Theoretical lectures and practical exercises.
- Metody hodnocení
- Before the final exam, the completion of an individual project is required. The final exam is in written form and consists of questions covering both theoretical and practical aspects.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://www.fi.muni.cz/pv112
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PV227 GPU Rendering
PV112 - PV255 Game Development I
PB009 && PV112 && (PB161 || PB162 || PB178|| PV178)
- PV227 GPU Rendering
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2025/PV112