FI:PB009 Principles of Computer Graphic - Informace o předmětu
PB009 Principles of Computer Graphics
Fakulta informatikyjaro 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 14:00–15:50 D2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/02: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 B311, J. Byška
PB009/03: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 B311, J. Byška
PB009/04: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B311, J. Byška
PB009/05: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 B311, M. Trtík
PB009/06: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 B311, M. Trtík - Předpoklady
- The knowledge of matrix calculus, linear algebra, and geometry, basic programming skills.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 61/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 57 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to give the students an overview of the basic algorithms and methods for modeling and rendering. The gained knowledge will enable the students to understand a vast range of computer graphics tasks, including their mathematical background. Within the seminars, students will implement selected basic algorithms explained in the lectures. Therefore, at least basic programming skills are required.
- Výstupy z učení
- After finishing the course, the students
- will orient themselves in a broad spectrum of computer graphics problems;
- will understand the underlying math foundations and programming principles in computer graphics;
- gain practical knowledge in programming selected algorithms. - Osnova
- Introduction to computer graphics and its application areas.
- Basic graphical primitives and algorithms for rasterization, differences between raster and vector graphics.
- Sampling, reconstruction, antialiasing, algorithms for closed area filling.
- 2D clipping.
- Representation and modeling of 3D objects.
- 2D and 3D transformations, projection.
- Curves and surfaces.
- Visibility, scene hierarchy representation.
- Color, color models, color perception.
- Basic lighting models, shading, texturing.
- Ray tracing, basics of photorealistic and physically-based rendering.
- Literatura
- ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005. 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
- MARSCHNER, Steve a Peter SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics: International Student Edition. 5th edition. A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 0-367-50503-7. info
- HUGHES, John F., Andries VAN DAM, Morgan MCGUIRE, David F. SKLAR, James D. FOLEY, Steven K. FEINER a Kurt AKELEY. Computer Graphics: Principles and Practice. 3rd edition. Addison-Wesley Professional, 2013. info
- Výukové metody
- Theoretical lectures covering the fundamentals, methods, and algorithms of computer graphics. Seminar work is focused on the programming of selected algorithms. Students will be provided with a CMake project. Solving a programming task is then about inserting correct C++ implementations to clearly marked places in the project. Students will work on five assignments, introduced and explain at the seminars. Study materials will include lecture slides, recordings of lectures, and recommendations for further reading on specific topics (however, the content of these additional materials won't be required at the exam).
- Metody hodnocení
- Five programming assignments (introduced at the seminars) completed within given deadlines. The final assessment will be based on the points get from the assignments and the final written exam.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- All materials will be available in the Information system.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PV255 Game Development I
PB009 && PV112 && (PB161 || PB162)
- PV255 Game Development I
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2024/PB009