PB009 Základy počítačové grafiky

Fakulta informatiky
jaro 2009
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
RNDr. Filip Andres (cvičící)
RNDr. Petr Beneš, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Rozvrh
St 10:00–11:50 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/01: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 B311, B. Kozlíková
PB009/02: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 B311, B. Kozlíková
PB009/03: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 B311, B. Kozlíková
PB009/04: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B311, B. Kozlíková
PB009/05: každý sudý čtvrtek 14:00–15:50 B311, P. Beneš
PB009/06: každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 B311, P. Beneš
PB009/07: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 B311, P. Beneš
PB009/08: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 B311, P. Beneš
Předpoklady
Znalost základů maticového počtu, lin.algebry a geometrie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout přehled o základních algoritmech a metodách používaných při tvorbě modelů a jejich vykreslování. Posluchači získají znalosti, které jim umožní orientaci v širokém spektru úloh řešených v počítačové grafice včetně nezbytného matematického základu. Získají praktické dovednosti při modelování prostorových těles ve složitých scénách pomocí moderního profesionálního software.
Osnova
  • Kresba grafických primitiv, rastrové algoritmy.
  • Ořezávání. Vyplňování.
  • Křivky a plochy. Hermite, Bézier, NURBS.
  • Barva, barevné modely.
  • Úpravy rastrového obrazu.
  • Modely těles.
  • Rovnoběžné a perspektivní promítání.
  • Viditelnost v prostoru obrazu.
  • Osvětlovací modely.
  • Stínovací techniky, odrazy světla. Sledování paprsku.
Literatura
  • ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005, 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
  • FOLEY, James D. Computer graphics :principles and practice. 2nd ed. Reading: Addison-Wesley Publishing Company, 1990, 1174 s. ISBN 0-201-12110-7. info
Metody hodnocení
2 domácí úlohy jsou nezbytné pro udělení zápočtu a jsou podmínkou pro písemnou zkoušku. Předmět je hodnocen na základě písemné zkoušky.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PB009
Materiály jsou publikovány na intranetu. The lecture materials are available on intranet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.