FSS:ENSn4654 Globální občan a systémová zm. - Informace o předmětu
ENSn4654 Globální občanství a systémová změna
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Adam Čajka (přednášející)
Mgr. Zuzana Hroudová (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 23. 9. 10:00–11:40 M011
- Předpoklady
- ! HEN654 Globální občan a systémová zm. &&!NOW( HEN654 Globální občan a systémová zm. )&&TYP_STUDIA(N)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-ENV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je ukázat rozmanitost pohledů na mezinárodní rozvoj, pokrok, blahobyt a související perspektivy možností změn pro jejich dosahování. V první části kurzu se zaměříme na identifikaci předpokladů, na kterých naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu stojí. Zamyslíme se nad tím, jak jsou tyto představy konstruovány a zejména jak se projevují v realitě. Pozornost zaměříme i na to, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus). V kurzu se následně budeme věnovat konceptualizaci systémové změny.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- identifikovat předpoklady a východiska, na kterých stojí naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu;
- popsat, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus);
- aplikovat nástroje podpory informované a reflektované akce pro realizaci vlastních projektů;
- zvažovat perspektivy a možnosti dosahování systémových změn. - Osnova
- Navrhovaná osnova:
- 1. Předpoklady různých pojetí rozvoje a blahobytu;
- 2. Globální témata perspektivou historických mocenských vztahů;
- 3. Nástroje podpory informované a reflektované akce v globálním kontextu;
- 4. Další perspektivy pojetí rozvoje a blahobytu;
- 5. Jiné cesty k blahobytu.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira (a kol.). From the house that modernity built to healthy mycelium.
- ANDREOTTI, Vannessa de Oliveira. HEADS UP checklist.
- ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira, STEIN, Sharon, AHENAKEW, Cash, HUNT, Dallas. Mapping interpretations of decolonization in the context of higher education.
- DANĚK, Petr. Nerovnoměrný rozvoj světa: kolonialismus, neokolonialismus a diskurz rozvoje. In Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000, s. 28-58. ISBN 80-238-5566-2. info
- PIETERSE, Jan Nederveen. My Paradigm or Yours? Alternative Development, Post-Development, Reflexive Development
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Blanka. Totál Balkán. Vyd. 1. Praha: Opravdu Skvělé Nakladatelství, 2011, 385 s. ISBN 9788087609033. info
- ESCOBAR, Arturo. Encountering Development: Making and Unmakind the Third World,1995.
- FANON, Frantz. The wretched of the earth. Edited by Jean-Paul Sartre. 1st ed. New York: Grove Press, 1968, 316 s. info
- GALEANO, Eduardo. Open veins of Latin America : five centuries of the pillage of a continent. Edited by Isabel Allende, Translated by Cedric Belfrage. New York: Monthly Review Press, 1997, xiii, 317. ISBN 0853459908. info
- Gender ve škole : příručka pro budoucí i současné učitele a učitelky. Edited by Irena Smetáčková. Vydání první. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, 67 stran. ISBN 809033315X. info
- HARDING, Stephan. Deep Time Walk, 2007.
- KASHTAN, Miki. Reweaving our Human Fabric. Working Together to Create a Nonviolent Future, 2014.
- KASHTAN, Miki. You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating.
- KOTHARI, Ashish. Bold vision, weak words.
- LOVELOCK, James. Gaia : nový pohled na život na zemi. Vyd. 2. Tulčík: Abies, 2001, 211 s. ISBN 8088699185. info
- MACY, Joanna a Chris JOHNSTONE. Aktivní naděje : jak čelit zmatku naší doby a nezbláznit se? Translated by Hana Bernardová. První vydání. Praha: Alferia, 2020, 250 stran. ISBN 9788027110421. URL info
- MOYO, Dambisa. Dead aid : why aid is not working and how there is another way for Africa. 1st ed. London: Allen Lane, 2009, xx, 188. ISBN 9781846140068. info
- NAVRÁTILOVÁ, Alice. Nerovný rozvoj světa a rozvojová teorie, 2013.
- SAID, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 1995, xi, 396 s. ISBN 0-14-023867-0. info
- SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?, 1988.
- TROLL, T. HEADS UP or thumbs down? A postcolonial analysis of the UN decade on education for sustainable development, 2012.
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově, a to v rozsahu 2 dnů na výjezdu nedaleko od Brna (výjezd proběhne od večera 30.9. do 2.10. 2024) a dalšího 1 dne (čas kolokvia je 9:00 -16:00 hod) ve zkouškovém období (přesné datum dohodneme na výjezdu). Mezi výjezdem a kolokviem probíhá individuální četba a práce, která bude reflektovaná na kolokviu. Účast na celém výjezdu, průběžná četba a účast na kolokviu jsou podmínkou úspěšného dokončení předmětu. Výuka probíhá interaktivní formou a počítá s aktivním zapojením všech zúčastněných.
- Metody hodnocení
- Smysluplná spolupráce v rámci předmětu vyžaduje zodpovědné nakládání s osobní svobodou, podílení se na pěstování prostředí důvěry a schopnost přijetí závazku s ohledem na aktivní účast a průběžnou práci mezi setkáními (skupinová práce, písemné reflexe, četba). Společná reflexe a hodnocení proběhne na posledním setkání kurzu.
Pro absolvování kurzu je nutné se zúčastnit všech setkání blokové výuky, dílčí absence se budou řešit průběžnou prací na základě individuální domluvy. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ENSn4654