ENSn4654 Globální občan a systémová změna

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Frühbauerová (přednášející)
Mgr. Adam Čajka (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 13. 9. 12:00–13:40 P24b
Předpoklady
! HEN654 Globální občan a systémová zm. &&!NOW( HEN654 Globální občan a systémová zm. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ukázat rozmanitost pohledů na mezinárodní rozvoj, pokrok, blahobyt a související perspektivy možností změn pro jejich dosahování. V první části kurzu se zaměříme na identifikaci předpokladů, na kterých naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu stojí. Zamyslíme se nad tím, jak jsou tyto představy konstruovány a zejména jak se projevují v realitě. Pozornost zaměříme i na to, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus). V kurzu se následně budeme věnovat konceptualizaci systémové změny.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- identifikovat předpoklady a východiska, na kterých stojí naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu;
- popsat, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus);
- aplikovat nástroje podpory informované a reflektované akce pro realizaci vlastních projektů;
- zvažovat perspektivy a možnosti dosahování systémových změn.
Osnova
  • Navrhovaná osnova:
  • 1. Předpoklady různých pojetí rozvoje a blahobytu;
  • 2. Globální témata perspektivou historických mocenských vztahů;
  • 3. Nástroje podpory informované a reflektované akce v globálním kontextu;
  • 4. Další perspektivy pojetí rozvoje a blahobytu;
  • 5. Jiné cesty k blahobytu.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira (a kol.). From the house that modernity built to healthy mycelium.
  • ANDREOTTI, Vannessa de Oliveira. HEADS UP checklist.
  • ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira, STEIN, Sharon, AHENAKEW, Cash, HUNT, Dallas. Mapping interpretations of decolonization in the context of higher education.
  • DANĚK, Petr. Nerovnoměrný rozvoj světa: kolonialismus, neokolonialismus a diskurz rozvoje. In Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000, s. 28-58. ISBN 80-238-5566-2. info
  • PIETERSE, Jan Nederveen. My Paradigm or Yours? Alternative Development, Post-Development, Reflexive Development
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Blanka. Totál Balkán. Vyd. 1. Praha: Opravdu Skvělé Nakladatelství, 2011, 385 s. ISBN 9788087609033. info
  • ESCOBAR, Arturo. Encountering Development: Making and Unmakind the Third World,1995.
  • FANON, Frantz. The wretched of the earth. Edited by Jean-Paul Sartre. 1st ed. New York: Grove Press, 1968, 316 s. info
  • GALEANO, Eduardo. Open veins of Latin America : five centuries of the pillage of a continent. Edited by Isabel Allende, Translated by Cedric Belfrage. New York: Monthly Review Press, 1997, xiii, 317. ISBN 0853459908. info
  • Gender ve škole : příručka pro budoucí i současné učitele a učitelky. Edited by Irena Smetáčková. Vydání první. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, 67 stran. ISBN 809033315X. info
  • HARDING, Stephan. Deep Time Walk, 2007.
  • KASHTAN, Miki. Reweaving our Human Fabric. Working Together to Create a Nonviolent Future, 2014.
  • KASHTAN, Miki. You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating.
  • KOTHARI, Ashish. Bold vision, weak words.
  • LOVELOCK, James. Gaia : nový pohled na život na zemi. Vyd. 2. Tulčík: Abies, 2001, 211 s. ISBN 8088699185. info
  • MACY, Joanna a Chris JOHNSTONE. Aktivní naděje : jak čelit zmatku naší doby a nezbláznit se? Translated by Hana Bernardová. První vydání. Praha: Alferia, 2020, 250 stran. ISBN 9788027110421. URL info
  • MOYO, Dambisa. Dead aid : why aid is not working and how there is another way for Africa. 1st ed. London: Allen Lane, 2009, xx, 188. ISBN 9781846140068. info
  • NAVRÁTILOVÁ, Alice. Nerovný rozvoj světa a rozvojová teorie, 2013.
  • SAID, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 1995, xi, 396 s. ISBN 0-14-023867-0. info
  • SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?, 1988.
  • TROLL, T. HEADS UP or thumbs down? A postcolonial analysis of the UN decade on education for sustainable development, 2012.
Výukové metody
Výuka probíhá blokově v rozsahu 3 po sobě jdoucích dnů v termínu 22.-24. 11. (výjezd) a další 1 den (10-16 hodin) v prosinci či lednu (přesné datum dohodneme na výjezdu). Účast na celém výjezdu i následném jednodenním setkání je povinná. Výuka probíhá interaktivní formou a počítá s aktivním zapojením všech zúčastněných.
Metody hodnocení
Smysluplná spolupráce v rámci předmětu vyžaduje zodpovědné nakládání s osobní svobodou, podílení se na pěstování prostředí důvěry a schopnost přijetí závazku s ohledem na aktivní účast a průběžnou práci mezi setkáními (skupinová práce, písemné reflexe, četba). Společná reflexe a hodnocení proběhne na posledním setkání kurzu.
Pro absolvování kurzu je nutné se zúčastnit všech setkání blokové výuky, dílčí absence se budou řešit průběžnou prací na základě individuální domluvy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.