PdF:SPDC002 Metodologie 1 - Informace o předmětu
SPDC002 Metodologie 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je osvojit si metodologické poznatky a postupy užívané ve speciální pedagogice (vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu, kvantitativního výzkumu, smíšeného designu výzkumu) a nabýt nezbytné vědomosti a schopnosti nutné pro zpracování dizertační práce. Studující si osvojí dovednosti pro psaní odborného textu dle pravidel IMRAD. Pozornost bude věnována zejména přípravě přehledové studie a následně metodám případových studií a vnitrosubjektovým experimentálním výzkumným plánům, které jsou ve speciálněpedagogickém výzkumu často využívány.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Popsat nejčastěji užívané výzkumné metody ve speciální pedagogice - Vypracovat plán svého dizertačního výzkumu
- Vypracovat přehledovou stať na téma svého dizertačního výzkumu
- Psát odborný text dle pravidel IMRAD - Využívat získané metodologické poznatky pro samostatnou výzkumnou práci v rámci zpracování disertační práce. - Osnova
- Obsahové okruhy
- Vymezení výzkumného tématu, problému a otázky v oblasti speciální pedagogiky
- Návrh výzkumu jako komunikační nástroj a výzkumníkův plán
- Zdůvodnění relevance výzkumného problému
- Rešerše zdrojů v národních a mezinárodních databázích
- Etické aspekty zkoumání ve speciální pedagogice
- Specifika výzkumu ve speciální pedagogice
- Specifika kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod
- Smíšený design výzkumu
- Žánr přehledové stati a její tvorba pro účely dizertační práce
- Případová studie a její použití ve speciální pedagogice
- Vnitrosubjektový experimentální plán
- Sekundární analýza a nevtíravé techniky výzkumu
- Zásady prezentace výzkumných poznatků v odborných textech
- Praktické, právní, politické a etické přesahy výzkumu ve speciální pedagogice
- Literatura
- povinná literatura
- Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
- doporučená literatura
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydán. Praha: Portál, 2015, 734 stran. ISBN 9788026209812. info
- YIN, Robert K. Case study research and applications : design and methods. Sixth edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 319. ISBN 9781506336169. info
- THOMAS, Gary. How to do your case study : a guide for students and researchers. 1st ed. Los Angeles: Sage, 2011, xi, 231. ISBN 9780857025623. info
- Single case research methodology : applications in special education and behavioral sciences. Edited by David L. Gast - Jennifer R. Ledford. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xix, 415. ISBN 9780415827911. info
- MERTENS, Donna M. a John A. MCLAUGHLIN. Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks: Corwin Press, 2004, xiv, 275. ISBN 0761946535. info
- Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454.
- THOMAS, Gary. How to do your research project : a guide for students in education and applied social sciences. 2nd ed. London: Sage, 2013, xix, 307. ISBN 9781446258873. info
- CLOUGH, Peter a Cathy NUTBROWN. A student's guide to methodology : justifying enquiry. 3rd ed. London: Sage, 2012, xv, 269. ISBN 9781446208625. info
- CRESWELL, John W. A concise introduction to mixed methods research. Los Angeles: Sage, 2015, xiv, 132. ISBN 9781483359045. info
- PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. Fourth edition. Los Angeles: Sage, 2019, xiv, 451. ISBN 9781506395661. info
- CRESWELL, John W. a Cheryl N. POTH. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2018, xxv, 459. ISBN 9781506361178. info
- POTH, Cheryl N. Innovation in mixed methods research : a practical guide to integrative thinking with complexity. First published. Los Angeles: Sage, 2018, xxxiii, 34. ISBN 9781473906693. info
- MERRIAM, Sharan B. a Elizabeth J. TISDELL. Qualitative research : a guide to design and implementation. Fourth edition. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley brand, 2016, xix, 346. ISBN 9781119003618. info
- BAKKER, Arthur. Design research in education : a practical guide for early career researchers. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xxii, 290. ISBN 9781138574489. info
- MANNAY, Dawn. Visual, narrative and creative research methods : application, reflection and ethics. First published. and New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, ix, 152. ISBN 9781138024328. info
- ESTERBERG, Kristin G. Qualitative methods in social research. Boston: McGraw-Hill, 2002, xv, 256. ISBN 0767415604. info
- PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 152 s. ISBN 978-80-7367-381-9. info
- REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 978-80-247-3006-6. info
- Výukové metody
- Seminář, konzultace projektu.
- Metody hodnocení
- Předložit výzkumný záměr s vymezením výzkumného pole, výzkumného cíle, metod a technik výzkumu. Předložit rešerše tří metodologických knih dle vlastní volby a zaměření výzkumu studenta. Studující vypracuje přehledovou stať s tématem z oblasti svého dizertačního výzkumu, a nabídne ji k publikaci odbornému časopisu. Ústní zkouška ve formě rozpravy nad dizertačním projektem a jeho metodologickým plánem. Účast na intenzivním metodologickém workshopu v rozsahu tří dnů (povinné pouze pro studenty prezenčního studia).
- Informace učitele
- Další informace upřesní vedoucí disertační práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPDC002