SZ6065 Individuální pedagogická praxe - třída

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Alena Bendová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce.
Výstupy z učení
Student je schopen připravit pedagogickou aktivitu dle potřeb cílové skupiny žáků. Student dokáže navrhnout vhodné metody práce pro konkrétní cílovou skupinu s ohledem na věk účastníků a podmínky pro tuto aktivitu. Student je schopen tuto aktivitu realizovat s žákem nebo skupinou žáků ve třídě. Student dokáže reflektovat svoji pedagogickou činnost.
Osnova
  • Praxe může být vykonávána na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe. Je možné vést výukové programy pro školy, které nejsou realizovány ve škole, ale třída na ně dochází do jiné organizace (VIDA, muzea, galerie, knihovny, univerzita...). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Praxe probíhá v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, nebo blokově - pokud jde o jednorázové semináře např. 4 hodinový seminář, který se pravidelně opakuje vždy pro jinou třídu.Dále může jít o vedení aktivit na škole v přírodě (délka trvání pobytové akce je alespoň 5 dní). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Zaznamenejte specifika práce se skupinou dětí (mládeže) při Vámi vedené aktivitě. Zohledněte prostředí, kde jsou aktivity vedeny. 3)Zaznamenejte, jak jsou ve třídě stanovována pravidla pro práci ve skupině a jak jsou uplatňována. 4)Reflektujte vybranou situaci, kterou jste během praxe dobře zvládnul/a. Zápočet studenti obdrží po odevzdání výstupů (deník a potvrzení o praxi - odevzdávárna is) v elektronické podobě a absolvování skupinového reflektivního setkání k ukončení předmětu. Skupinové setkání proběhne dle termínů v informačním systému. Na setkání je třeba se přihlásit v isu.
Literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
  • HLAĎO, Petr, Marie HORÁČKOVÁ a Lenka DANIELOVÁ. Pedagogická praxe. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010, 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
Výukové metody
Student vykonává činnosti pomocníka učitele, vede samostatně vzdělávací aktivity, podílí se na přípravě, realizaci a evaluaci výukových aktivit ve škole i mimo ni (výukové programy v jiných organizacích jako jsou knihovny, muzea, galerie, univerzity aj.). Praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole nebo vedení vlastních výukových či rozvojových programů v rámci neziskové organizace či jiné, poskytující vzdělávání dětem a mládeži. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Možno plnit průběžně nebo jednorázově (např. 4 hodinová bloková výuka apod.), výcvik - lyžování, plavání, turisticka, školy v přírodě.
Metody hodnocení
Individuální aktivní činnost studenta na praxi, vedení pedagogického deníku, skupinová reflexe praxe, zápočet.
Informace učitele
Kontaktujte vyučující praxe s návrhem činnosti na praxi na mail: bendova@ped.muni.cz. Kontakt na praxe uveďte v agendě praxí v isu. Přihlaste se na závěrečnou skupinovou reflexi v informačním systému. Potvrzení o praxi a reflektivní deník z praxe vložte do odevzdávárny před termínem skupinové reflexe. Formulář k potvrzení praxe najdete na webu praxí zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6065