Upozornění:
Studijní plán je v přípravě.
navazující prezenční na dostudování vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SP2S Speciální pedagogika pro učitele středních škol
Součásti SZZ a jejich obsah
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Student si vybírá dvě otázky z jednoho povinně volitelného předmětu SZZ a z
volitelného předmětu, pokud si ho zvolil
Část povinná:
Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole (písemný test)
Část povinně volitelná (1 předmět):
A Edukace žáků s mentálním postižením
B Edukace žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
C Edukace žáků se sluchovým postižením
D Edukace žáků se zrakovým postižením
E Edukace žáků s problémy/poruchami chování
Část volitelná:
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky, má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Využití dynamických podpůrných systémů ve vzdělávání a v terapii
Poruchy komunikačních schopností: jejich pojetí ve vybrané české a německé literatuře
Výtvarný projev mládeže s tělesným postižením a epilepsií v prostředí střední školy
Intervence u žáků v riziku poruch emocí a chování
Možnosti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Témata obhájených prací
Využitelnost akční tvorby o osob s mentálním postižením https://is.muni.cz/th/66044/pedf_m/?studium-370180
Komiks u sluchově postižených a jeho možné použití v edukaci https://is.muni.cz/th/79494/pedf_m?studium-370180
Úroveň sebepojetí a emocionální aspekty dětí se specifickými poruchami učení https://is.muni.cz/th/67440/pedf_m?studium-370180
Moderní vzdělávací techniky pro zrakově postižené https://is.muni.cz/th/43401/pedf_m?studium.370180
Komunikační systémy v edukaci žáků s mentálním postižením https://is.muni.cz/th/318581/pedf_m/
Doporučený průchod studijním plánem
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP6001 | Seminář k učitelské praxi 2 | z | 1*2 | 2 | - |
PdF:SP6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP6003 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | - |
PdF:SPp204 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 3 | - |
PdF:SPp206 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 1 | - |
PdF:SPp208 | Metodologie 2 | zk | 3 | 1 | - |
PdF:SPp210 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | - |
PdF:SPp211 | Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | k | 4 | 4 | - |
PdF:SPp226 | Specializace: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | - |
PdF:SPp600 | Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1 | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SPp601 | Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2 | k | 4 | 4 | - |
32 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp212 | Prevence a intervence agresivního chování/šikany | k | 3 | 2 | - |
PdF:SPp218 | Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a adiktologie 2 | zk | 8 | 3 | - |
PdF:SPp219 | Specializace: Edukace žáků s problémy/poruchami chování 1 | zk | 4 | 2 | - |
15 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp214 | Specializace: Edukace žáků s mentálním postižením 1 | zk | 8 | 2 | - |
PdF:SPp215 | Specializace: Edukace žáků s mentálním postižením 2 | zk | 8 | 3 | - |
16 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp220 | Specializace: Edukace žáků s tělesným a souběžným postižením více vadami 1 | zk | 8 | 2 | - |
PdF:SPp221 | Specializace: Edukace žáků s tělesným a souběžným postižením více vadami 2 | zk | 8 | 3 | - |
16 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp222 | Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 1 | zk | 8 | 2 | - |
PdF:SPp223 | Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 2 | zk | 8 | 3 | - |
16 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp224 | Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 1 | zk | 8 | 2 | - |
PdF:SPp225 | Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 2 | zk | 8 | 3 | - |
16 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp003 | Inclusive Education | z | 2 | - | - |
PdF:SPp010 | Reedukace specifických poruch učení | z | 2 | - | - |
4 kredity |