Cesta pod povrch edukační reality.

Cíle studijního programu

Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)
Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
    Přihláška ke studiu v DSP se podává pouze v elektronické podobě. Pokyny k podání elektronické přihlášky jsou zveřejněny na adrese http://is.muni.cz/prihlaska/. Součástí elektronické přihlášky je název tématu výzkumného zaměření česky a anglicky a jméno předpokládaného školitele. Před podáním přihlášky je potřeba kontaktovat budoucího školitele a zkonzultovat s ním navržené téma a domluvit se na budoucí spolupráci. Seznam školitelů a oborových rad doktorských studijních oborů/programů naleznete u konkrétního oboru/programu na stránce https://www.ped.muni.cz/pro-uchazece/doktorske-studium. K elektronické přihlášce přikládá uchazeč následující materiály: - strukturovaný životopis (případně s připojeným seznamem publikační činnosti), - doklady o dosaženém vzdělání, - text specifikující výzkumné zaměření disertační práce, - přehled odborné činnosti uchazeče v oboru příslušného doktorského programu, seznam případných uveřejněných výsledků resp. výsledků přijatých k uveřejnění, - volitelně může doložit také další materiály prokazující jeho studijní schopnosti a aktivní/zodpovědný přístup ke studiu (např. formou profesního a oborového portfolia s relevantními doporučující dopisy od VŠ pedagogů či zaměstnavatelů; zahraniční stáže, apod). Všechny materiály může uchazeč odevzdat osobně nebo zaslat poštou na Oddělení výzkumu, kvality a akademických záležitostí, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno. Přijímací zkoušky probíhají prezenčně. V případě, že se zahraniční uchazeč z vážných důvodů (např. z důvodu vízové povinnosti nebo velké vzdálenosti) nemůže k přijímací zkoušce dostavit osobně, přikládá dále k přihlášce: žádost o vykonání přijímací zkoušky buď distanční formou (s konkrétním zdůvodněním), nebo jiným způsobem.
  • Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programu
    Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
    Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti 1. a 2. díl. Brno: Paido.
    Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
    Průcha, J. et al. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
    Přijímací zkouška se skládá z:
    - Odborné rozpravy nad předloženým tématem výzkumného zaměření disertační práce zpracovaným uchazečem v rozsahu 6 - 12 normostran - 50 bodů
    - Ověření znalostí z cizího jazyka - 20 bodů
    - Prověření znalostí z vědního oboru - 30 bodů.
    Každá část přijímací zkoušky se hodnotí body. Bodová hranice úspěšnosti pro přijetí je 60, přičemž maximálně může uchazeč získat 100 bodů. Současně v žádné ze tří částí přijímací zkoušky nesmí být bodová hodnota nižší než poloviční hodnota z maximálního počtu bodů v dané části. V případě, že podmínky pro přijetí splní větší počet uchazečů, rozhoduje pořadí nejlepších, sestavené podle výsledků přijímací zkoušky.

Studium

  • Cíle

    Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • porozumět teoriím, konceptům a metodám, které reprezentují aktuální oborové problémy a trendy na mezinárodní úrovni
    • využívat svých znalostí a zkušeností při řešení pedagogických problémů
    • projektovat a realizovat pedagogický výzkum, evaluovat jeho výsledky
    • zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (popř. impaktovaných) časopisech, popř. formou monografie, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci
    • spolupracovat s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku
    • reprezentovat svůj obor v širší interdisciplinární komunitě, ve veřejnosti a popř. v dalších oblastech (např. na politické úrovni, v praxi apod.)

  • Uplatnění absolventa

    Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách pedagogiky pedagogických, filozofických a podobně zaměřených fakult, dále v různých vzdělávacích organizacích a výzkumných (vývojových) pracovištích, v oblasti poradenství nebo managmentu a v pedagogické praxi.

  • Praxe

    Praxe má specifický charakter - vytváří se při ní příležitost pro propojené rozvíjení výzkumných a pedagogických dovedností doktorandů. Rámcově je vymezena předmětem "Výzkumné praktikum/stáž", přičemž parametry její realizace jsou případ od případu vyjednány mezi doktorandem, školitelem a vyučujícím předmětu "Výzkumné praktikum/stáž" tak, aby co nejlépe plnila svůj účel.

  • Standardy kvalifikačních prací

    Jako disertační jsou akceptovány originální vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.

    Teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu.

    Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky či nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.

    Empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření.

    Konkretizace náležitostí disertačních prací je k dispozici v příslušné směrnici děkana PdF MU.

Základní údaje

Zkratka
D-SKPED
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

19
počet aktivních studentů
6
počet závěrečných prací

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje