Nechť výživa je ti lékem

Představení studijního programu

O studiu:

Ve světě, v němž se jídlo stalo životním stylem a lifestylové magazíny chrlí dietní doporučení jako na běžícím pásu,

představuje studium nutriční terapie způsob, jak se stát skutečným odborníkem na výživu a plnohodnotným zdravotnickým pracovníkem. Jako nutriční terapeut budete odborníkem na výživu ze všech úhlů pohledu spolu se znalostmi o lidském těle a složení a výrobě potravin. Kromě fyziologie a biochemie se budete orientovat

v mikrobiologii potravin, potravinářské chemii nebo klinické výživě. Budete tak schopni pomáhat pacientům v nemocnicích, ambulancích a lázních, působit ve stravovacích službách nebo v potravinářských podnicích.

 Jak studium probíhá:

 V rámci studia získáte teoretický základ společný pro všechny zdravotníky a naučíte se vše o potravinách, jejich výrobě a technologii přípravy pokrmů. Hlavní důraz však bude kladen na výživu člověka, a to jak v prevenci různých onemocnění, tak v léčebné a klinické výživě. Výživě člověka se tak naučíte rozumět ze všech úhlů pohledu. Získáte znalosti o úpravě stravy pro různé zdravotní stavy, o mikrobiologii potravin, potravinářské chemii, nutriční toxikologii a dalších příbuzných oborech. Nutriční terapeut zároveň musí umět velmi dobře komunikovat s pacientem. Seznámíte se tedy se základy některých společenských věd, jako jsou např. psychologie nebo pedagogika. Studium však není jen o teoretických znalostech, takže vás čeká praktická výuka v laboratořích, ambulancích

nutričních terapeutů, stravovacích službách nebo v nemocnicích přímo u lůžka pacienta.

 Je studium pro vás?

  •  Zajímám se o zdravý životní styl.
  • Není mi jedno, co jím.
  • Metabolismus a nutrienty pro mě nejsou cizí slova.
  • Baví mě biologie a chemie.
  • Zajímá mě, jak strava ovlivňuje zdraví.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026
Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu

    Zkoušky se konají formou písemných testů 19. 6. 2025. 

    • Jsou testovány znalosti z biologie a chemie. 
    • Testy se skládají ze 40 otázek s nabídnutými odpověďmi, jen jedna odpověď je správná, každá správná odpověď je ohodnocena jedním bodem.
    • Délka trvání každého testu je 50 minut. 
    • Maximální počet bodů 80. 

    Rozsah požadovaných znalostí odpovídá učebním osnovám na středních školách.

  • Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programu

    Učebnice chemie a biologie pro gymnázia, přehledy středoškolské látky uvedených předmětů např.:

    • Přehled biologie (Rosypal, S. a kol., Scientia, Praha 1994 a dále), 
    • Přehled středoškolské chemie (Vacík a kol. 1990, 1998 a dále. 

     

    Přehled doporučené literatury a tématické okruhy k přijímacím zkouškám je uveden zde.

    Modelové otázky k přijímacím zkouškám na LF MU

  • Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program

    Na základě bodového ohodnocení výsledku písemných přijímacích testů jsou uchazeči zařazeni do pořadníku. Pro přijetí je nutné umístění v pořadí, které nepřesáhne stanovený počet přijatých. Předběžně uváděný počet přijatých je pouze orientační, konečný počet závisí na kapacitě studijního programu, na počtu uchazečů a úrovni znalostí prokázaných při přijímací zkoušce. 

    Zápis do studia je distanční a je podmíněn úspěšným vykonáním maturitní zkoušky v souladu §§ 77 a násl. zákona č. 561/2004 Sb. (tj. státní maturita). 

    Maturitní zkouška musí být složena do termínu zápisu, tj. do konce června 2025. Po obdržení návrhu na přijetí je nutno vložit autorizovanou konverzi maturitního vysvědčení (ČR a SR) do e-přihlášky. 

    Absolventi zahraničních středních škol vkládají nostrifikaci, tedy doložku o uznání zahraničního vzdělání v České republice. 

    Podmíněný zápis není možný.

  • Informace o odložené volbě
    Na LF MU není možná.

Studium

  • Cíle

    V souladu se zákonem 96/2004 Sb., vyhláškou č. 55/2011 Sb., vyhláškou č. 39/2005 Sb. a zákonem č. 372/2011 a Kvalifikačním standardem přípravy na výkon zdravotnického povolání nutriční terapeut jsou cíle studijního programu Nutriční terapie zaměřeny na přípravu pracovníků odborně způsobilých k výkonu této regulované profese.

    Komplexním cílem studijního programu je vzdělání a výchova odborníků, kteří:

    - budou působit v oblasti preventivní péče (primární, sekundární, terciární) se zaměřením na správnou výživu a klinickou výživu (nutriční ambulance, poradny);

    - budou připravovat a realizovat výchovně vzdělávací programy či jiné formy osvěty k otázkám správné výživy, potravin, pohybu a stravování, a to nejen se zaměřením na děti a mládež, ale také na dospělou populaci, osoby ve vyšším věku;

    - budou vykonávat odbornou, komplexní nutriční péči opřenou o standardy zdravotnického či sociálního zařízení, ve kterém bude prováděn proces nutriční péče – nutriční anamnéza, nutriční diagnóza, nutriční intervence a nutriční monitoring

    - (hodnocení stavu výživy ve všech dostupných úrovních, jídelní plány, nutriční propočty stravy, individuální a rozepsané diety, kvalita a množství podávané stravy);

    - budou vykonávat diagnostické postupy (antropometrie, laboratorní hodnoty, kalorimetrie, bioimpendance a jiné specifické postupy ve spolupráci s lékaři);

    - budou provádět ve spolupráci s lékaři indikaci a rozpis enterální nutriční podpory a enterální výživy; budou schopni edukovat pacienty a osoby, které o ně pečují;

    - budou uplatňovat znalosti o interakci výživy a léčiv při výkonu nutriční péče;

    - budou schopni pracovat na výzkumných úkolech, odborně je zpracovávat, hodnotit a interpretovat dosažné výsledky;

    - budou schopni mezioborové a týmové spolupráce;

    - budou zachovávat zdravotnickou etiku;

    - budou se schopni nadále vzdělávat.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Zpracovat a vyhodnotit nutriční anamnézu (v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb.)
    • Provádět vyšetření nutná ke zjištění stavu výživy
    • Rozhodovat o plánu nutriční péče a jeho realizaci
    • Znát principy teoretických konceptů a základních metod nutričních intervencí a rozumět jejich využití v praxi při výkonu samostatné odborné činnosti
    • Sledovat a hodnotit výsledky nutriční intervence
    • Kontrolovat a organizovat přípravu stravy v souladu s poznatky správné a léčebné výživy
    • Zdůvodnit výběr a aplikace preventivních strategií a metod vzhledem ke zdravotnímu stavu klienta nebo populace v kontextu nalezených důkazů a s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám a tím tak aktivně podporovat zdraví a prevenci onemocnění
    • Provádět poradenství a edukaci jedinců, rodin a skupin v oblasti správné a léčebné výživy
    • S využitím odborných znalostí a dovedností jako člen multidisciplinárního týmu být schopen řešit praktické problémy svého profesního oboru
    • Bez odborného dohledu vykonávat další činnosti specifikované v § 14 vyhlášky č. 55/2011 Sb.

  • Uplatnění absolventa

    V péči o pacienty své znalosti o výživě člověka uplatníte v nemocnicích u lůžka pacienta, v sociálních službách i v ambulantní péči při pomoci například diabetikům, obézním pacientům, těžce nemocným či alergikům. Nutriční terapeut však najde uplatnění i ve veřejné sféře. Poradit dokážete třeba školním jídelnám, pracovat můžete na hygienických stanicích, ale neztratíte se ani ve Státním zdravotním ústavu nebo na Ministerstvu zdravotnictví, kde můžete pracovat třeba na edukačních programech. Vaši pomoc uvítají i potravinářské podniky, například při výrobě nových produktů. A klidně si k tomu můžete otevřít vlastní ambulanci!

  • Regulovaná povolání
    • Nutriční terapeut
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Hned po prvním roce studia vás čeká týdenní praxe v nemocničním stravovacím provozu a týden v jídelně školského zařízení. Od druhého ročníku pak začnete navštěvovat zdravotnická zařízení vždy několik týdnů v každém semestru, mezi druhým a třetím ročníkem pak i v průběhu léta. Poznáte práci v ambulancích (obezitologie, diabetologie, gastroenterologie) i v klinické péči přímo u lůžka pacienta. Vyzkoušíte si odběr nutriční anamnézy, zhodnocení výživového stavu pacienta, navrhování úpravy stravy a umělé výživy. Zkušenosti s edukací v rámci prevence můžete získat i zapojením do aktivit Studentské asociace nutričních terapeutů, která pořádá osvětové akce pro veřejnost.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Bakalářská práce je písemnou součástí státní závěrečné zkoušky. Doporučený rozsah je minimálně 50 normostran. Student v ní prokazuje své schopnosti řešit a zpracovat pod vedením svého školitele určité odborné téma. Práce má charakter vědeckého sdělení, a musí proto zachovat určitou strukturu přizpůsobenou řešenému problému. Bakalářská práce slouží jako doklad a podklad ke státní závěrečné zkoušce a bude hodnocena oponentem. Cílem kvalifikační práce je, aby student prokázal své schopnosti řešit a zpracovat určité odborné téma, aplikovat teoretické vědomosti získané studiem při řešení konkrétních problémů praxe nutričního terapeuta, využívat poznatky z různých studijních předmětů a hodnotit vzájemné souvislosti, orientovat se v odborné literatuře a pracovat s ní a samostatně řešit teoretické a praktické odborné problémy.

  • Návaznost na další studijní programy

    Na bakalářské studium Nutriční terapie navazuje magisterské studium studijního programu Výživa dospělých a dětí.

Základní údaje

Zkratka
B-NUT
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

30
odhadovaný počet přijatých
71
počet aktivních studentů
80
počet závěrečných prací

Lékařská fakulta
Program zajišťuje