Cíle studijního programu
Šestiletý magisterský prezenční studijní program připravuje absolventy pro profesi lékaře. Je ukončen titulem MUDr. (doktor všeobecného lékařství). Je určen absolventům středních škol ukončených maturitní zkouškou. Během prvních dvou let jsou ve studijním plánu zahrnuty především teoretické předměty (Biologie, Biofyzika, Chemie a Biochemie, Anatomie, Histologie, Fyziologie). Pro úspěšné studium těchto předmětů je nezbytná výborná předchozí znalost přírodovědně zaměřených předmětů na gymnaziální úrovni. Výuka se uskutečňuje formou přednášek, laboratorních cvičení a seminářů.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Šestiletý magisterský prezenční studijní program připravuje absolventy pro profesi lékaře. Je ukončen titulem MUDr. (doktor všeobecného lékařství). Je určen absolventům středních škol ukončených maturitní zkouškou. Během prvních dvou let jsou ve studijním plánu zahrnuty především teoretické předměty (Biologie, Biofyzika, Chemie a Biochemie, Anatomie, Histologie, Fyziologie). Pro úspěšné studium těchto předmětů je nezbytná výborná předchozí znalost přírodovědně zaměřených předmětů na gymnaziální úrovni. Výuka se uskutečňuje formou přednášek, laboratorních cvičení a seminářů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využívat získané teoretické a praktické znalosti a dovednosti definované anotacemi předmětů preklinických a klinických oborů na zdravotní stav člověka
- v klinických oborech a klinické praxi dokáže dokonale rozpoznávat stavy ohrožující život a poskytnout kvalifikovanou pomoc
- je obeznámen s principy diagnostiky a léčby tělesných a duševních chorob, které jsou v naší populaci rozšířeny nebo které jsou významné pro svou závažnost, včetně jejich genetické podstaty
- ovládat základní způsoby lékařského vyšetřování s použitím jednodušší přístrojové techniky a základních laboratorních metod, včetně diferenciální diagnostiky
- prakticky zvládat základní léčebné a ošetřovatelské výkony
- orientovat se v základech posudkové činnosti
- uplatňovat pravidla primární, sekundární a terciární prevence a podpory veřejného zdraví
- orientovat se v organizaci zdravotnictví v ČR a základními právními aspekty, chápat společenské a ekonomické determinanty zdravotního stavu a důsledky nemoci
- orientovat se v oblasti radiační ochrany
- ovládat základy lékařské psychologie a profesní etiky kontaktu lékaře s pacientem a aplikovat je v lékařské praxi.
- samostatně vyhledávat a zpracovávat informace k relevantním tématům, orientovat se v metodologii vědecké práce, principy hodnocení vědecky prokázaných skutečností a základy analýzy dat
- Uplatnění absolventa
Absolventi najdou široké uplatnění ve všech lékařských oborech, včetně hygienické služby a dětského lékařství. Mohou pracovat rovněž jako vědečtí pracovníci v oborech biomedicínských věd nebo jako specializovaní reprezentanti farmakologických firem.
Vzdělávací program splňuje požadavky pro získání odborné způsobilosti lékaře dle §4 zákona České republiky č. 95/2004 Sb. a požadavky na základní lékařskou odbornou přípravu dle Článku 24 směrnice Evropského parlamentu a rady 2005/36/ES.
- Regulovaná povolání
- Lékař
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Během 4. a 5. ročníku prochází student postupně stážemi na jednotlivých klinikách. Výuka je doplňována přednáškami. Poslední rok je věnován předpromočním stážím, při nichž studenti pracují na klinikách pod dozorem zkušených lékařů. V průběhu studia absolvuje student rovněž 4 prázdninové praxe, během nichž se postupně seznamuje s provozem ve zdravotnických zařízeních a praktickými postupy.
- Cíle kvalifikačních prací
Studenti SP Všeobecného lékařství kvalifikační práci neodevzdávají, podmínkou pro úspěšné ukončení studia je však vypracování Samostatné práce, která zahrnuje:
- shromáždění literatury poskytující dosavadní znalosti o zadaném tématu a zpracování údajů formou přehledové práce, nebo
- zpracování zadaných dat statistickými metodami, vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a prezentování formou publikace či ppt prezentace, nebo
- vlastní experimentální práci na zadané téma.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent magisterského programu Všeobecné lékařství může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v libovolném navazujícím doktorském studijním programu. Na Lékařské fakultě MU je možné pokračovat v 26 oborech doktorského studijního programu.