Cíle studijního programu
Cílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice se zaměřením na obory: logopedie, surdopedie, psychologie handikapu a poruchy psychického vývoje, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie. Jedná se o přípravu vysoce odborně kvalifikovaných pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogických služeb v nejširším aplikačním pojetí, včetně oblasti sociální inkluze.
Snahou je umožnit vynikajícím studentům pokračovat ve zvolené profilaci v doktorském studijním programu Speciální pedagogika, umožnit jim realizovat vědeckovýzkumnou činnost, které se mnozí věnují již od magisterského studia, a připravit tak vysoce kvalifikované odborníky pro jejich další působení na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.
Doktorský studijní program Speciální pedagogika je koncipován jako interdisciplinární a multidisciplinární. Při interdisciplinárním přístupu vzniká nová disciplína a těží při tom z těch, na jejichž základě vznikla a zároveň svým bádáním inspiruje původní vědy k dalšímu bádání. Multidisciplinární přístup je takovým, kdy se onen neprobádaný prostor nachází mezi několika disciplínami a každý z nich má právo dominance.
Program je realizován v prezenční a kombinované formě, v jazyce českém a anglickém.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice se zaměřením na obory: logopedie, surdopedie, psychologie handikapu a poruchy psychického vývoje, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie. Jedná se o přípravu vysoce odborně kvalifikovaných pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogických služeb v nejširším aplikačním pojetí, včetně oblasti sociální inkluze.
Snahou je umožnit vynikajícím studentům pokračovat ve zvolené profilaci v doktorském studijním programu Speciální pedagogika, umožnit jim realizovat vědeckovýzkumnou činnost, které se mnozí věnují již od magisterského studia, a připravit tak vysoce kvalifikované odborníky pro jejich další působení na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.
Doktorský studijní program Speciální pedagogika je koncipován jako interdisciplinární a multidisciplinární. Při interdisciplinárním přístupu vzniká nová disciplína a těží při tom z těch, na jejichž základě vznikla a zároveň svým bádáním inspiruje původní vědy k dalšímu bádání. Multidisciplinární přístup je takovým, kdy se onen neprobádaný prostor nachází mezi několika disciplínami a každý z nich má právo dominance.
Program je realizován v prezenční a kombinované formě, v jazyce českém a anglickém.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- orientovat se do hloubky v oboru speciální pedagogika se zaměřením na inkluzivní vzdělávání a sociální inkluzi;
- disponovat hlubokou a systematickou znalostí své specializace v oboru speciální pedagogika, zasazenou do historických i současných souvislostí a odpovídající aktuálnímu stavu poznání;
- navrhovat a realizovat speciálněpedagogický výzkum, vyhodnocovat jeho výsledky a přispívat k rozvoji vědeckého poznání při respektování etiky výzkumu;
- aktivně se zapojovat do národní i mezinárodní vědecké komunity, plánovat výzkumné projekty a získávat prostředky na jejich realizaci;
- zprostředkovávat výsledky vlastního bádání odborné komunitě prostřednictvím studií v recenzovaných časopisech, monografií a příspěvků na tuzemských i zahraničních konferencích;
- uplatňovat své znalosti a zkušenosti při řešení speciálněpedagogických problémů v praxi;
- spolupracovat s odborníky z jiných oborů na národní i mezinárodní úrovni.
- Uplatnění absolventa
Absolventi DSP Speciální pedagogika jsou vysoce kvalifikovanými odborníky a svoje další působení nachází většinou na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.
- Praxe
Ve DSP Speciální pedagogika se doktorandi podílejí na výuce bakalářů, jednak v předmětu Speciální pedagogika, jednak v předmětech svého zaměření po dobu 2 semestrů. Ze stáží se preferují stáže v zahraničí (ERASMUS, ERASMUS+, zahraniční praxe ad.). Stáž v zahraničí je povinná v délce 7 týdnů.
Jsou pro ně vhodné stáže zejména v poradenských službách: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, logopedické ambulance a další podle zaměření jejich disertační práce.
Doktorandi jako členové vědeckých týmů
- Výzkumný záměr Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2007-2013)
- Mezioborový výzkumný projektu Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a realizace strategie, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2013-2015)
- Projekty ze specifického výzkumu – každoročně od roku 2010 (projekt A i B)
- Projekty Fond rozvoje Masarykovy univerzity (FRMU)
- Projekt OP VVV Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2017-2020)
- Další projekty realizované katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky nebo Institutem výzkumu inkluzivního vzdělávání (IVIV).
- Standardy kvalifikačních prací
Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika
Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) v aktuálním znění.