Special education is a study program focusing on scientific preparation of professionals who strive to use practice-oriented research for enhancement of educational, work, and independent living conditions of children and adults with special needs with the aim to increase their quality of life.

Cíle studijního programu

Cílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice se zaměřením na obory: logopedie, surdopedie, psychologie handikapu a poruchy psychického vývoje, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie. Jedná se o přípravu vysoce odborně kvalifikovaných pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogických služeb v nejširším aplikačním pojetí, včetně oblasti sociální inkluze.

Snahou je umožnit vynikajícím studentům pokračovat ve zvolené profilaci v doktorském studijním programu Speciální pedagogika, umožnit jim realizovat vědeckovýzkumnou činnost, které se mnozí věnují již od magisterského studia, a připravit tak vysoce kvalifikované odborníky pro jejich další působení na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.

Doktorský studijní program Speciální pedagogika je koncipován jako interdisciplinární a multidisciplinární. Při interdisciplinárním přístupu vzniká nová disciplína a těží při tom z těch, na jejichž základě vznikla a zároveň svým bádáním inspiruje původní vědy k dalšímu bádání. Multidisciplinární přístup je takovým, kdy se onen neprobádaný prostor nachází mezi několika disciplínami a každý z nich má právo dominance.

Program je realizován v prezenční a kombinované formě, v jazyce českém a anglickém.

Studijní plány

Studium

  • Cíle
    Cílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice se zaměřením na obory: logopedie, surdopedie, psychologie handikapu a poruchy psychického vývoje, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie. Jedná se o přípravu vysoce odborně kvalifikovaných pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogických služeb v nejširším aplikačním pojetí, včetně oblasti sociální inkluze.

    Snahou je umožnit vynikajícím studentům pokračovat ve zvolené profilaci v doktorském studijním programu Speciální pedagogika, umožnit jim realizovat vědeckovýzkumnou činnost, které se mnozí věnují již od magisterského studia, a připravit tak vysoce kvalifikované odborníky pro jejich další působení na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.

    Doktorský studijní program Speciální pedagogika je koncipován jako interdisciplinární a multidisciplinární. Při interdisciplinárním přístupu vzniká nová disciplína a těží při tom z těch, na jejichž základě vznikla a zároveň svým bádáním inspiruje původní vědy k dalšímu bádání. Multidisciplinární přístup je takovým, kdy se onen neprobádaný prostor nachází mezi několika disciplínami a každý z nich má právo dominance.

    Program je realizován v prezenční a kombinované formě, v jazyce českém a anglickém.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • orientovat se do hloubky v oboru speciální pedagogika se zaměřením na inkluzivní vzdělávání a sociální inkluzi;
    • disponovat hlubokou a systematickou znalostí své specializace v oboru speciální pedagogika, zasazenou do historických i současných souvislostí a odpovídající aktuálnímu stavu poznání;
    • navrhovat a realizovat speciálněpedagogický výzkum, vyhodnocovat jeho výsledky a přispívat k rozvoji vědeckého poznání při respektování etiky výzkumu;
    • aktivně se zapojovat do národní i mezinárodní vědecké komunity, plánovat výzkumné projekty a získávat prostředky na jejich realizaci;
    • zprostředkovávat výsledky vlastního bádání odborné komunitě prostřednictvím studií v recenzovaných časopisech, monografií a příspěvků na tuzemských i zahraničních konferencích;
    • uplatňovat své znalosti a zkušenosti při řešení speciálněpedagogických problémů v praxi;
    • spolupracovat s odborníky z jiných oborů na národní i mezinárodní úrovni.
  • Uplatnění absolventa

    Absolventi DSP Speciální pedagogika jsou vysoce kvalifikovanými odborníky a svoje další působení nachází většinou na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí.

  • Praxe

    Ve DSP Speciální pedagogika se doktorandi podílejí na výuce bakalářů, jednak v předmětu Speciální pedagogika, jednak v předmětech svého zaměření po dobu 2 semestrů. Ze stáží se preferují stáže v zahraničí (ERASMUS, ERASMUS+, zahraniční praxe ad.). Stáž v zahraničí je povinná v délce 7 týdnů.

    Jsou pro ně vhodné stáže zejména v poradenských službách: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, logopedické ambulance a další podle zaměření jejich disertační práce.

    Doktorandi jako členové vědeckých týmů

    - Výzkumný záměr Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2007-2013)

    - Mezioborový výzkumný projektu Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a realizace strategie, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2013-2015)

    - Projekty ze specifického výzkumu – každoročně od roku 2010 (projekt A i B)

    - Projekty Fond rozvoje Masarykovy univerzity (FRMU)

    - Projekt OP VVV Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole, řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (2017-2020)

    - Další projekty realizované katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky nebo Institutem výzkumu inkluzivního vzdělávání (IVIV).

  • Standardy kvalifikačních prací

    Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika

    Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.

    Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.

    Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.

    Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.

    Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).

    Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) v aktuálním znění.

Základní údaje

Zkratka
D-SPZPA
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
angličtina angličtina
Roční poplatek za studium
68000 Kč

2
počet aktivních studentů

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje