Představení studijního programu
Chcete se naučit rusky zábavnou a interaktivní formou? Chcete vyučovat ruštinu a nevíte, jak na to? Chcete poznat Rusko na vlastní kůži a vycestovat do rusky mluvících zemí?
U nás získáte potřebné znalosti a především si vše v praxi vyzkoušíte. S námi budete mluvit, psát, poslouchat a komunikovat v ruštině. Vůbec neumíte rusky? Nevadí, nezoufejte si – přijímáme studenty i s nulovou znalostí ruského jazyka.
Během studia se můžete zapojit do aktuálních projektů, které se na Katedře ruského jazyka a literatury řeší. Všichni studenti mají možnost vyjet na studijní pobyt do ruských nebo dalších evropských měst, kde se mohou dobře naučit rusky a poznat ruskou společnost, kulturu a kuchyni.
Kromě toho je na fakultě otevřeno Ruské centrum, které pravidelně pořádá kulturní, vzdělávací a společenské akce pro všechny zájemce o ruský jazyk a ruskou kulturu. V Ruském centru si můžete vypůjčit některý z tisíce titulů v ruštině.
Sledujeme aktuální a moderní vyučovací trendy, máme svůj Facebook, aktivně používáme ve výuce moderní informační technologie a vytváříme interaktivní učebnice a aplikace.
Zaujal vás náš program? Neváhejte a přidejte se k nám!
Studijní plány
Studium
- Cíle
Základním cílem studijního oboru Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání je příprava odborníka v oblasti ruského jazyka, literatury, dějin, reálií Ruska a základů oborové didaktiky se zaměřením na edukační činnost a vzdělávání tam, kde není vyžadována plná učitelská kvalifikace. Vyučování probíhá převážně v ruském jazyce.
Výuka v případě kombinované formy bakalářského studia kombinuje prezenční a distanční formy studia, tj. výuka probíhá prostřednictvím výukových bloků, konzultací a také samostatné přípravy studentů. Kombinovaná forma studia je podpořena řadou studijních opor v elektronické podobě pro samostatnou práci studentů a distanční formu studia.
Studiem bakalářského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga či jiného pedagogického pracovníka (např. vychovatel v domovech mládeže, vychovatel v družinách, v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností) a jednat odpovídajícím způsobem.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- ovládat mluvený i psaný jazyk na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
- používat základní teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti fonetiky a fonologie, pravopisu, morfologie, lexikologie, slovní zásoby, syntaxe a stylistiky ruštiny;
- dále rozvíjet své znalosti z oblastí ruských dějin, reálií a ruské kultury, je schopen na nich stavět své aktuální názory a srovnávat je s domácím a světovým vývojem;
- chápat kulturní zvláštnosti a akceptovat je ve vzájemném kontaktu;
- zasadit do širšího kontextu evropské a světové literatury znalosti z oblasti ruské literatury;
- využívat kombinace různých metod a forem vyučování, včetně moderních postupů a moderních informačních technologií;
- aplikovat ve výuce ruského jazyka základní specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- spolupracovat s různými učiteli ve škole a pod jejich vedením plánovat, realizovat a reflektovat sekvence výuky a aktivity ve vztahu k odpovídajícímu školnímu vzdělávacímu programu;
- popsat a analyzovat s využitím odborné terminologie a pravidel efektivní pedagogické komunikace výukovou či výchovnou situaci a navrhnout její alteraci; svoje znalosti a dovednosti využívat při komunikaci s žáky, rodiči i učiteli v praxi;
- využívat sebereflektivní dovednosti při reflexi svého jednání: např. lépe zdůvodňovat a hodnotit své argumenty, pojmenovávat své emoce a jejich souvislost s jednáním nebo kriticky nahlédnout vlastní postoje k edukaci;
- používat základní metody a nástroje pedagogické diagnostiky v praxi na podporu diferenciace a individualizace ve výuce a získává tak data dostupná pro individuální podporu žáka/klienta;
- formulovat vlastní pojetí výchovy, které by rád uplatňoval ve své budoucí profesi, toto pojetí podloží argumenty z teorie a praxe;
- vysvětlit základní principy inkluzivního a speciálního vzdělávání; reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi;
- vysvětlit základní pojmy vývojové a sociální psychologie a identifikovat případné vývojové obtíže či potíže v sociálních kompetencích či adaptaci žáka ve škole.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování programu můžete pracovat jako asistent pedagoga, jazykový lektor v centrech volného času, táborech s výukou jazyků, zájmových kroužcích nebo ve školních družinách. Najdete uplatnění i jako lektor firemních kurzů či jazykových škol.
- Regulovaná povolání
- Asistent pedagoga
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studium podle dvou hlavních studijních plánů,
- plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Ve 2. a 3. ročníku studia vás čekají asistentské praxe, které vám zprostředkují přímý kontakt se žáky a školami.
Během studia se můžete zapojit do aktuálních projektů, které se na Katedře ruského jazyka a literatury řeší a vyjet na studijní pobyt do zahraničí.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah bakalářské práce je min. 45 normostran, tj. 81 000 znaků včetně mezer (bez příloh). Dle vlastního odborného zájmu si student zvolí téma závěrečné práce z následujících okruhů: lingvistika, didaktika, literatura, dějiny a reálie Ruska.
Podrobnější informace a pokyny k vypracování bakalářské práce jsou k dispozici na stránkách katedry: http://katedry.ped.muni.cz/rustina/informace-pro-studenty/pokyny-k-vypracovani-zaverecnych-praci-na-krjal.
Studenti si také mohou vybrat téma bakalářské práce na Katedře pedagogiky, podrobnější informace jsou na stránkách Katedry pedagogiky: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/zaverecne-prace.
- Návaznost na další studijní programy
Už teď vás zajímá, co budete dělat po absolvování studia? Můžete pokračovat v navazujícím magisterském studiu. Dále nabízíme i doktorské studium.
- Další informaceWebové stránky katedry: http://katedry.ped.muni.cz/rustina.
Katedra na Facebooku: https://www.facebook.com/rustinapdfmu/.