Upozornění:

Studijní program je v přípravě.

Když hudba zní, naslouchejme jí!

Cíle studijního programu

Cílem vzdělávání v oboru hlasová výchova v kombinaci s hudební výchovou je připravit plně kvalifikovaného učitele základní, základní umělecké a střední školy i víceletého gymnázia, vychovat osobnost schopnou plnit roli garanta kulturního a uměleckého života školy, obce, regionu.

Studiem navazujícího magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi učitele základní, popřípadě střední školy. Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu). Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna jeho oborově-didaktickými (didaktické znalosti obsahu) a širšími obecnými pedagogickými a psychologickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).

Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické publikace pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci s žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.

Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).

Studium

  • Cíle

    Cílem vzdělávání v oboru hlasová výchova v kombinaci s hudební výchovou je připravit plně kvalifikovaného učitele základní, základní umělecké a střední školy i víceletého gymnázia, vychovat osobnost schopnou plnit roli garanta kulturního a uměleckého života školy, obce, regionu.

    Studiem navazujícího magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi učitele základní, popřípadě střední školy. Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu). Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna jeho oborově-didaktickými (didaktické znalosti obsahu) a širšími obecnými pedagogickými a psychologickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).

    Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické publikace pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci s žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.

    Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • erudice učitele hlasové výchovy a sólového zpěvu, tvůrce a propagátora základních estetických hodnot v hudebním umění;
    • schopnost rozvíjet povědomí o důležitosti role hudebního umění v širším vzdělávacím kontextu;
    • schopnost hodnotící reflexe hudebního života ve všech současných podobách a formách a schopnost přenášet tuto dovednost na své žáky;
    • schopnost hodnotící reflexe hudebního života ve všech současných podobách a formách a schopnost přenášet tuto dovednost na své žáky;
    • plánovat, realizovat a reflektovat vlastní výuku v odpovídající úrovni stanovených profesních kompetencí;
    • používat základní odbornou terminologii a informační zdroje pedagogické a školní psychologie při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických výukových situací
    • používat základní metody a nástroje pedagogické diagnostiky v praxi a získávat data dostupná pro individuální podporu žáka
    • popsat a vysvětlit na konkrétním příkladu ze svého portfolia individuálně specifické procesy učení;
    • reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení:
  • Uplatnění absolventa

    Absolvent kombinace programů Hlasová výchova a Hudební výchova je plně kvalifikován k výkonu profese učitele hlasové výchovy, sólového zpěvu, sborového zpěvu v základních uměleckých školách, hudební výchovy v základních školách, středních školách i víceletých gymnáziích. Mimo to je kvalifikován pro působení v mimoškolních vzdělávacích institucích.

  • Regulovaná povolání
    • Učitel uměleckých odborných předmětů ZUŠ, SOŠ a konzervatoře
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o 

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studium podle dvou hlavních studijních plánů,
    6. plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Povinnou součástí studia oboru je odborná praxe provázená supervizí. V rámci navazujícího magisterského studia student postupně projde Učitelskou praxí I, II a III. K reflexi praxí slouží předměty Seminář k učitelské praxi I a II v prvním a druhém semestru.

    Praxe jsou koncipovány jako ucelený a gradující systém s důrazem na propojení s teorií a na reflexi a sebereflexi studenta v roli učitele.

    Cílem učitelských praxí je osvojení si profesních kompetencí nezbytných při každodenní práci učitele, seznámení se s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a postupné přebírání odpovědnosti za plánování, realizaci a evaluaci výuky. Během praxe student získává reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele.

    Praxe tvoří ucelený systém na sebe navazujících předmětů. V navazujících magisterských programech se jedná o předměty učitelská praxe 1 (1. semestr), učitelská praxe 2 (2. semestr) učitelská praxe 3 (3. semestr). Celkově jsou tyto praxe v rozsahu 280 hodin (dvouoborové studium), na které navazuje předmět seminář k učitelské praxi. Seminář k učitelské praxi 1 si studenti zapisují během studia dvakrát (v prvním a druhém semestru). Cílem reflexe je poskytnout studentům prostor pro sdílení a reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti.

    Systém praxí je pravidelně evaluován, jak pomocí uzavřených tak pomocí otevřených otázek, a to studenty i provázejícími učiteli. Evaluovány jsou také reflektivní semináře.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Diplomová práce může být zpracována jako:

    - ryze teoretická, např. monografická sonda osobnostní, tematická, regionální, metodicko-didaktická.

    - mohou ji tvořit dvě rovnoprávné součásti:

    - absolventský interpretační výkon

    - textová část, kterou tvoří realizační (organizační, propagační, dramaturgická) zpráva a detailní metodicko interpretační analýza studia nastudovaného repertoáru (nebo výběru). Obě součásti a jejich vzájemné propojení jsou jako celek podrobeny oponentnímu řízení.

    Příklady obhájených prací:

    Odraz těšínské lidové poezie v dílech Ervína Schulhoffa a Petra Ebena.

    https://is.muni.cz/vyhledavani/?agenda=th&search=Odraz+t%C4%9B%C5%A1%C3%ADnsk%C3%A9+lidov%C3%A9+poezie+v+d%C3%ADlech+Erv%C3%ADna+Schulhoffa+a+Petra+Ebena.

    Problematika interpretace skladeb magisterského absolventského pěveckého koncertu s přihlédnutím k tvorbě Vítězslavy Kaprálové.

    https://is.muni.cz/th/363293/pedf_m_b1?info=1;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DProblematika%20interpretace%20skladeb%20magistersk%C3%A9ho%20absolventsk%C3%A9ho%20p%C4%9Bveck%C3%A9ho%20koncertu%20s%20p%C5%99ihl%C3%A9dnut%C3%ADm%20k%20tvorb%C4%9B%20V%C3%ADt%C4%9Bzslavy%20Kapr%C3%A1lov%C3%A9%26start%3D1

    Průvodce po dějinách staroruského bohoslužebného zpěvu.

    https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Pr%C5%AFvodce+po+d%C4%9Bjin%C3%A1ch+starorusk%C3%A9ho+bohoslu%C5%BEebn%C3%A9ho+zp%C4%9Bvu

    Charakteristika a interpretační aspekty barokní monodie na příkladu moteta Claudia Monteverdiho

    https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Charakteristika+a+interpreta%C4%8Dn%C3%AD+aspekty+barokn%C3%AD+monodie+na+p%C5%99%C3%ADkladu+moteta+Claudia+Monteverdiho

    Písňový cyklus První touhy Jaroslava Křičky

    https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=P%C3%ADs%C5%88ov%C3%BD+cyklus+Prvn%C3%AD+touhy+Jaroslava+K%C5%99i%C4%8Dky

  • Návaznost na další studijní programy

    Absolvent kombinace magisterského programu Hlasová výchova a Hudební výchova získává kvalifikaci pro vstup do doktorského studijního programu Hudební teorie a pedagogika

Základní údaje

Zkratka
N-HL2S
Typ
magisterský navazující
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Doba studia
2 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje
Garant programu