Kreativita je nejvyšší forma svobody.

Cíle studijního programu

Posláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.

Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.

Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).

Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2023/2024 (zahájení: podzim 2023)
Termín podání do půlnoci 30. 4. 2023

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu

    Termín podání přihlášek: 1. leden – 30. duben

    Komu je program určen: Podmínkou přijetí je řádné ukončení studia v magisterském stupni daného nebo příbuzného programu.

    Termín dodání podkladů pro přijímací řízení: do 15. května

    Podklady pro přijímací řízení:

    • Výzkumný záměr projektu disertační práce: Doporučená struktura: 1) Popis teoretických východisek; 2) Formulace výzkumného problému; 3) Výčet z něj plynoucích výzkumných cílů; 4) Návrh adekvátních výzkumných metod; 5) Seznam základní literatury. Rozsah: 6 až 10 normostran.
    • Strukturovaný odborný životopis, včetně seznamu publikací či jiných tvůrčích aktivit relevantních pro posouzení odborné způsobilosti uchazeče k doktorskému studiu.
    • Potvrzení o znalosti angličtiny na úrovni B2 evropské klasifikace (výpis z IS MU či jiný dokument).

      Upozornění: Doklad o absolvování magisterského studia (úředně ověřenou kopii diplomu, u vzdělání získaného v zahraničí také tzv. nostrifikaci) předloží přijatí uchazeči u zápisu do studia. U přijímacích zkoušek se doklad o absolvování magisterského studia nevyžaduje.

    Podklady k přijímacímu řízení vložte do e-přihlášky (rubrika "Dokumenty") do 15. 5. Žádáme uchazeče a uchazečky, aby ve všech přiložených podkladech měli uvedené své celé jméno a číslo přihlášky.

    • Uchazeč v rámci ústního pohovoru představí výzkumný záměr, který chce ve své disertační práci zpracovat, a následně je o něm vedena rozprava, v níž má prokázat odbornou připravenost a motivaci k doktorskému studiu. Při hodnocení je přihlíženo rovněž k tomu, zda výzkumný záměr je v souladu s odborným zaměřením školitelů příslušného programu a s výzkumným zaměřením pracoviště. Podklad: Výzkumný záměr disertační práce (rozsah 6 až 10 normostran).
    • Diskutována je dosavadní odborná a tvůrčí činnost uchazeče. Podklad: strukturovaný odborný životopis, seznam publikací a jiných aktivit relevantních pro posouzení odborné způsobilosti uchazeče k doktorskému studiu.
    • Prověřena je znalost anglického jazyka alespoň na úrovni B2 evropské klasifikace. Podklad: Výpis z IS MU prokazující absolvování předmětu Cizí jazyk na požadované úrovni nebo jiný doklad.

      Zkušební komise: Pro přijímací zkoušku je vytvořena zkušební komise, která se skládá z předsedy a minimálně dvou dalších členů oborové rady. U přijímací zkoušky bude s uchazečem primárně diskutován návrh projektu disertační práce; dále budou formou pohovoru zjišťovány jeho teoretické a metodologické znalosti, které se k projektu vážou; uchazeč bude mít příležitost komentovat předložený odborný životopis.

  • Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program

    Uchazeč může získat max. 100 bodů. Minimální počet bodů pro přijetí do studia je 70. Kandidát je hodnocen v těchto oblastech:

    • Projekt disertační práce (max. 50 bodů);
    • Odborná připravenost (max. 25 bodů);
    • Motivace ke studiu a soulad výzkumného projektu s odborným zaměřením pracoviště (max. 25 bodů).

      O výsledku přijímacího řízení je posluchač informován písemně.

Studium

  • Cíle

    Posláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.

    Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.

    Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).

    Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Uplatnit a rozvíjet hluboké znalosti světových, evropských a českých dějin umění nových médií a digitální kultury.
    • Aplikovat znalosti teorií a kriticko-analytických metod interpretace a hodnocení umění nových médií, produktů digitální kultury a kreativních průmyslů.
    • Zasadit výzkumný projekt do širšího rámce filozofie médií, techniky a současné estetiky.
    • Posoudit kvalitu a určit typologii uměleckého díla využívajícího digitální a síťové technologie.
    • Využívat znalosti teorií a kriticko-analytických metod z oboru management a marketing umění a kultury.
    • Orientovat se v problematice kreativních průmyslů, a to v teoretické rovině i z hlediska legislativy a grantové politiky.
    • Utřídit a sepsat získané údaje, interpretovat dosažené výsledky, prezentovat své poznatky a obhájit je na příslušném fóru.
    • Vést samostatně vědecko-výzkumné práce.
    • Předávat získané znalosti formou pedagogické činnosti, odborných přednášek a publikací.
    • Navrhnout, naplánovat, vést, realizovat a obhájit výzkumně-kreativní projekt z oboru digitální kultura, umění nových médií a kreativní průmysly.
  • Uplatnění absolventa

    Absolventi budou připraveni na vědecké kariéry v akademických institucích, na uplatnění v kulturních institucích, jejichž činnost zahrnuje výzkum a prezentaci umění nových médií či fenoménů digitální kultury, a ve firmách působících v oblastech kreativních průmyslů, jež disponují výzkumným zázemím.

    Absolventi doktorského studijního programu DKKP mohou získané znalosti uplatnit ve výzkumných ústavech, jako vysokoškolští učitelé a pod. Jsou oprávněni vykonávat nezávislé vědecké a výzkumné činnosti v oblasti základního a aplikovaného výzkumu. V širším smyslu jsou schopni provádět jakoukoli činnost související s vědeckou prací, tj. zabývat se koncepčními otázkami, vědeckými a organizačními činnostmi a výukou.

    Absolventi najdou uplatnění:

    - V akademických a dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi;

    - V galeriích, jako kurátoři výstav a autoři výstavních koncepcí;

    - V muzeích a archivech umění nových médií, jako experti na umění nových médií a možnosti jeho archivace a zprostředkování;

    - Jako dramaturgové a ředitelé festivalů umění nových médií;

    - V oblasti kreativních průmyslů: zejména v oboru herní design a marketing;

    - Ve státních institucích definujících politiku rozvoje kreativních průmyslů a inovací podpořených užíváním digitálních technologií.

  • Praxe

    Studijní program Digitální kultura a kreativní průmysly je nastaven tak, aby docházelo k vzájemnému ovlivňování akademické a aplikační sféry, a to s využitím různých nástrojů:

    - Výzkumná témata doktorandů a směřování studijního programu DKKP jsou průběžně konzultována s odborníky z praxe, kteří se podílejí na realizaci programu jako konzultanti i v pozicích členů oborové rady.

    - Stáže studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích dle zaměření témat doktorských prací (např. v kulturních institucích, mediálních archivech, ve firmách z oblasti kreativních průmyslů, v organizačních týmech festivalů, a to doma i v zahraničí) jsou integrovány do studijního plánu jako povinný semestrální kurz s dotací 320 hodin. Cílem je usnadnění přechodu absolventů do praxe v neakademickém prostředí.

    - Doktorandi jsou zapojováni do výzkumných projektů, publikační činnosti, redakční práce a výuky, aby byli připraveni na akademickou profesní dráhu.

  • Standardy kvalifikačních prací

    Doporučené tematické okruhy disertačních prací odpovídají odbornému zaměření školitelů podílejících se na realizaci programu:

    - umění nových médií;

    - digitální kultura;

    - kurátorství nových médií;

    - herní studia;

    - management a marketing umění a kultury.

    Při koncipování výzkumných projektů je důraz kladen na:

    - Metodologii výzkumu, a to včetně vynalézání nových výzkumných metod a strategií, které můžeme zařadit pod pojem digital humanities: Například zlá média (Fuller a Goffey), softwarová studia (Fuller et al.), spekulativní software, využívání umění jako specifického způsobu zkoumání technických objektů (Harwood, Zylinska et al.).

    - Interdisciplinární a hraniční výzkum: Výzkumná témata doktorandů jsou situovaná v průsečíku disciplín. Posluchači mají proto vždy jednoho hlavního školitele a také odborného konzultanta z oboru, do kterého jejich výzkumný projekt zasahuje. Může se jednat o akademického pracovníka, ale také umělce, herního vývojáře apod.

    - Propojení teoretického výzkumu s uměleckým: Pojetí umělecké tvorby jako kritické analýzy fenoménu umožňuje, aby v odůvodněných případech byl výzkumný projekt založen na kombinaci teoretického spisu s praktickým projektem.

    - Propojení výzkumu s inovačními intervencemi do aplikační sféry: Disertační práce mohou mít podobu metodologických spisů přinášejících inovativní redesign procesů a činností v kulturních institucích, kreativních průmyslech, formálních i neformálních sdruženích, která ovlivňují zkoumané oblasti DKKP, tedy digitální kulturu, umění nových médií a kreativní průmysly.

    - Formální charakteristika disertačních prací: Viz Studijní a zkušební řád MU, čl. 31 Disertační práce.

    - Základní struktura disertační práce: 1) Popis teoretických východisek; 2) Formulace výzkumného problému; 3) Výčet z něj plynoucích výzkumných cílů; 4) Návrh adekvátních výzkumných metod; 5) Výzkumný projekt logicky a přehledně strukturovaný do kapitol a podkapitol; 6) Seznam vyobrazení; 7) Seznam literatury a pramenů.

    - Je vyžadována jazyková správnost předloženého textu. Hrubé pravopisné chyby mohou být důvodem pro nepřijetí práce.

    - Doporučená velikost písma: Times New Roman 12 pt či Arial 11 pt pro základní text a 10 pt pro poznámkový aparát.

    - Rozsah disertačních prací je min. 200 000 znaků. Do rozsahu se započítává vlastní text práce včetně předmluvy, úvodu a závěru, poznámkový aparát, obsah a resumé; o započítání příloh rozhoduje vedoucí práce. Do rozsahu se nezapočítává seznam literatury, titulní strany a čestné prohlášení.

    - Povinnou součástí je české a 2 cizojazyčná resumé.

    - Disertační práce (doktorské) jsou odevzdávány ve třech exemplářích, knihařsky vázané.

Základní údaje

Zkratka
D-DKKP_
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

15
odhadovaný počet přijatých
23
počet aktivních studentů

Filozofická fakulta
Program zajišťuje