EN

Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy

„Žádný jazyk není cizí, pokud jím provází dobrý učitel.“

Cílem studia Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele francouzštiny, který je komplexně vzdělaný pro výuku na gymnáziích i jiných středních školách, ale i v jazykových školách a firmách, kde je francouzština vyučována jako cizí jazyk. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní C2. Absolvent je vybaven znalostmi, dovednostmi a kompetencemi nabytými studiem teoretických a aplikačních disciplín i praktickými jazykovými znalostmi a dovednostmi a také literárním a kulturním rozhledem. Během studia je rovněž věnována nemalá pozornost výuce francouzštiny pro firemní praxi (Français Langue porfessionnelle) a FOS (Français à objectifs spécifiques). Během studia má student možnost vykonat praxi i v některých z brněnských firem, kde je francouzština jazykem firemní a obchodní komunikace.

Studijní plány


Studium

  • Cíle

    Cílem studia Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele francouzštiny, který je komplexně vzdělaný pro výuku na gymnáziích i jiných středních školách, ale i v jazykových školách a firmách, kde je francouzština vyučována jako cizí jazyk. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní C2. Absolvent je vybaven znalostmi, dovednostmi a kompetencemi nabytými studiem teoretických a aplikačních disciplín i praktickými jazykovými znalostmi a dovednostmi a také literárním a kulturním rozhledem. Během studia je rovněž věnována nemalá pozornost výuce francouzštiny pro firemní praxi (Français Langue porfessionnelle) a FOS (Français à objectifs spécifiques). Během studia má student možnost vykonat praxi i v některých z brněnských firem, kde je francouzština jazykem firemní a obchodní komunikace.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • důstojného písemného i ústního projevu ve francouzštině na úrovni C2 Evropského referenčního rámce,
    • v žácích a studentech dále rozvíjet kritické myšlení
    • uplatnit společenské, politické, kulturní, historické, literární a lingvistické vědomosti o Francii a frankofonních zemích,
    • plánovat, připravovat, realizovat a hodnotit výuku francouzského jazyka na střední či jazykové škole, event. ve firmě, včetně vedení a hodnocení pedagogické praxe studentů připravujících se na povolání učitele či samotných vyučujících.
  • Uplatnění absolventa

    Absolventi nacházejí uplatnění jak na středních školách různého typu a zaměření, tak na speciálních jazykových školách a ve firmách, kde se francouzština vyučuje jako cizí jazyk.

  • Regulovaná povolání
    • Učitel střední školy
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o 

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studium podle dvou hlavních studijních plánů,
    6. plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Studenti absolvují souvislou praxi v délce 4 týdnů. Kromě souvislé praxe absolvují studenti tzv. náslechové hodiny jako součást oborových didaktik v rozsahu stanoveném příslušným vyučujícím. Nedílnou součástí oborových didaktik je také reflexe praxí.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Magisterská práce má charakter samostatného empirického výzkumu, neočekává se však, že bude měnit stav poznání v oboru. Studující by měli předvést schopnost kritické analýzy při práci s odbornými texty a umět aplikovat nabyté znalosti při vlastním výzkumu. Témata magisterských diplomových prací by měla být orientována didaktickým či jiným metodologickým směrem uplatnitelným v rámci studia učitelství cizího jazyka.

    Standardní rozsah magisterské diplomové práce je přibližně 120 000 znaků včetně poznámek pod čarou, seznamu literatury, apod.; případné přílohy se do počtu znaků nepočítají.

  • Návaznost na další studijní programy

    V případě splnění podmínek přijetí je možné dále pokračovat v doktorském studiu oborů: Románské jazyky, Románské literatury, případně v jiných oborech doktorského studia.

  • Další informace

Základní údaje

Název
Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy
Zkratka
N-FJU_
Kód
F160
Typ
magisterský navazující
Forma
prezenční a kombinovaná
St. doba studia (v letech)
2
Titul
Mgr.
Profil
akademický
Vyučovací jazyk
čeština
Akreditace do
10. 12. 2024

Filozofická fakulta
Program zajišťuje