EN

Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy

"Pomáhejme poznávat, hodnotit a chápat"

Cílem studia navazujícího magisterského studijního programu Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele ruského jazyka a literatury, který je komplexně (odborně i osobnostně) připraven pro pedagogickou práci na středních školách, resp. na 2. stupni základních škol, případně i na jazykových školách, na nichž je vyučována ruština jako cizí jazyk.

Pregraduální učitelská příprava, založená na čtyřech základních složkách (oborové disciplíny, oborově didaktická složka, pedagogicko-psychologická propedeutika a reflektovaná pedagogická praxe) přitom staví na důkladných oborových základech, získaných předchozím bakalářským studiem ve stud. programu Ruská studia (jazyková kompetence v ruštině na úrovni B2, znalost ruské mluvnice, ruské literatury, dějin a kultury) a soustřeďuje se na další prohloubení oborových a vytváření pedagogicko-psychologických, didaktických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí, nezbytných pro kvalifikovaný výkon učitelského povolání se zaměřením na výuku cizího jazyka.

Důraz je přitom kladen především na těsné provázání teoretické složky oborové, pedagogicko-psychologické a oborově didaktické s praktickou složkou učitelské přípravy, spočívající v odstupňovaném systému návazných interních a externích praxí (průběžných i kontinuálních) a jejich řízené reflexe v těsné součinnosti se smluvními poskytovateli praxí (středními a základními školami).

Dílčím cílem studijního programu je rovněž připravit absolventa, který bude schopen samostatně vyhledávat, kriticky posuzovat a adekvátně využívat různé informační zdroje, což mu umožní pružně reagovat na měnící se požadavky praxe, a který bude motivován k dalšímu sebevzdělávání a kontinuálnímu osobnostnímu rozvoji.

Studijní plány


Studium

  • Cíle

    Cílem studia navazujícího magisterského studijního programu Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele ruského jazyka a literatury, který je komplexně (odborně i osobnostně) připraven pro pedagogickou práci na středních školách, resp. na 2. stupni základních škol, případně i na jazykových školách, na nichž je vyučována ruština jako cizí jazyk.

    Pregraduální učitelská příprava, založená na čtyřech základních složkách (oborové disciplíny, oborově didaktická složka, pedagogicko-psychologická propedeutika a reflektovaná pedagogická praxe) přitom staví na důkladných oborových základech, získaných předchozím bakalářským studiem ve stud. programu Ruská studia (jazyková kompetence v ruštině na úrovni B2, znalost ruské mluvnice, ruské literatury, dějin a kultury) a soustřeďuje se na další prohloubení oborových a vytváření pedagogicko-psychologických, didaktických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí, nezbytných pro kvalifikovaný výkon učitelského povolání se zaměřením na výuku cizího jazyka.

    Důraz je přitom kladen především na těsné provázání teoretické složky oborové, pedagogicko-psychologické a oborově didaktické s praktickou složkou učitelské přípravy, spočívající v odstupňovaném systému návazných interních a externích praxí (průběžných i kontinuálních) a jejich řízené reflexe v těsné součinnosti se smluvními poskytovateli praxí (středními a základními školami).

    Dílčím cílem studijního programu je rovněž připravit absolventa, který bude schopen samostatně vyhledávat, kriticky posuzovat a adekvátně využívat různé informační zdroje, což mu umožní pružně reagovat na měnící se požadavky praxe, a který bude motivován k dalšímu sebevzdělávání a kontinuálnímu osobnostnímu rozvoji.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • orientovat se v základních tématech i současných trendech v rámci pedagogických a psychologických disciplín, samostatně získávat a kriticky zpracovávat poznatky ped. a psychol. výzkumu, které dokáže relevantně posoudit a implementovat do praxe
    • efektivně plánovat, realizovat a evaluovat vlastní výuku na standardní úrovni a využívat přitom širokou škálu znalostí a dovedností nabytých studiem pedagogických a psychologických disciplín, které přesahují jeho konkrétní aprobaci
    • reflektovat zkušenosti z pedagogických praxí a následně je aplikovat ve své učitelské praxi
    • porozumět principům inkluzivního vzdělávání, které dovede aplikovat do své učitelské praxe, využívat při tom základní diagnostické nástroje a zjištění takto získaná dovede využít pro individuální podporu každého žáka ve školní třídě
    • při přípravě a realizaci výuky zohlednit individuální potřeby žáka v souvislosti s jeho učebním stylem, zralostí, osobností, schopnostmi, dovednostmi, vlohami, a dalšími kategoriemi souvisejícími s psychologickým profilem žáka
    • užívat spisovný ruský jazyk (mluvený i psaný) na úrovni C1 v pedagogické činnosti i profesní komunikaci
    • argumentovaně definovat strukturované cíle výuky ve vztahu ke konkrétní cílové skupině
    • rozlišovat, prakticky ovládat a přiměřeně využívat různé formy a metody výuky ruštiny a adekvátně je přizpůsobovat stanoveným výukovým cílům
    • efektivně ověřovat a vyhodnocovat dosahování cílů výuky a na základě reflexe zjištěných výsledků účinně korigovat a modifikovat vlastní vyučovací postupy
    • připravovat a efektivně využívat vlastní učební texty a další metodické pomůcky pro výuku v souladu se stanovenými výukovými cíli
    • vhodně volenými metodami účinně motivovat žáky k dosahování výukových cílů jak při nabývání jazykové a komunikační kompetence v ruštině, tak v základní orientaci v ruské literatuře jako zprostředkovatelce faktů a hodnot daného kulturního prostředí
    • komplexně se orientuje v souvislostech a klíčových jevech ruské literatury, kultury, dějin, tradicích, způsobu života a politickém systému v diachronním a synchronním průřezu a je schopen tyto skutečnosti vykládat.
  • Uplatnění absolventa

    Studijní program je v souladu s jeho cíli koncipován tak, aby se jeho absolventi díky dostatečně široké odborné kvalifikaci a šíře pojaté metodické přípravě mohl flexibilně uplatnit jako:

    - učitel ruského jazyka na střední škole

    - učitel ruského jazyka na 2. stupni základní školy

    - lektor ruského jazyka v kurzech pořádaných jazykovou školou

    - lektor ruského jazyka v kurzech pořádaných zaměstnavateli pro pracovníky vysílané do zahraničí (zejména Ruské federace, Běloruska, Ukrajiny a dalších zemí bývalého Sovětského svazu)

    - lektor ruského jazyka na vysoké škole

    - lektor/učitel ruského jazyka v individuálních nebo skupinových formách výuky

    - pracovník připravující a organizující kurzy ruského jazyka

    - autor učebnic, příruček a metodických materiálů pro výuku ruského jazyka v nejrůznějších podmínkách praxe.

  • Regulovaná povolání
    • Učitel střední školy
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o 

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studium podle dvou hlavních studijních plánů,
    6. plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Předmět a cíl kvalifikačních prací musí vycházet z principu učitelských studií, jež vedou k propojení oborových a pedagogických poznatků a jejich užití v praxi. Posluchač by měl v diplomové práci doložit schopnost uplatnit své nabyté pedagogické, psychologické či didaktické znalosti. Téma práce musí souviset s odbornou specializací (ruský jazyk a literatura) a musí být zpracováno v rámci didaktické metodiky s přihlédnutím k aplikaci v pedagogické praxi.

    V diplomové práci studenti pod vedením školitele řeší vytyčený odborný problém nebo několik věcně a metodologicky spojených problémů. Měli by být schopni vytyčit a řešit výzkumný projekt na základě analýzy vlastního shromážděného textového materiálu nebo dat různého typu a s využitím relevantních vědeckovýzkumných metod a dále by měli demonstrovat schopnost kriticky pracovat s odbornými texty, kreativně zpracovávat koncepty a teorie v nich nalezené a nacházet v nich samostatně relevantní řešení vytyčených problémů, a to na odborné úrovni odpovídající současnému vědecké poznání v dané oblasti a obsahové a předmětové struktuře studijního programu.

    Minimální rozsah diplomové práce je 140 000 znaků včetně poznámek pod čarou, titulního listu, obsahu, rejstříku, seznamu literatury a cizojazyčného resumé. Práce může být napsána v jazyce českém nebo ruském.

    Další informace k obsahovému a formálnímu zpracování diplomových prací jsou upraveny na webových stránkách Ústavu slavistiky FF MU: http://slavistika.phil.muni.cz/studium.

  • Návaznost na další studijní programy

    Absolvent magisterského studijního programu může být na FF MU po úspěšném absolvování přijímacího řízení přijat do stávajících akreditovaných filologických oborů doktorského studia Ruský jazyk, Paleoslavistika a slovanské jazyky, Ruská literatura, Teorie a dějiny slovanských literatur, Literární komparatistika, Filologicko-areálová studia, a později do nově akreditovaných programů Slovanské jazyky, Slovanské literatury, Literární komparatistika a Filologicko-areálová studia.

Základní údaje

Název
Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy
Zkratka
N-RJU_
Kód
N0114A300041
Typ
magisterský navazující
Forma
prezenční
St. doba studia (v letech)
2
Titul
Mgr.
Profil
akademický
Vyučovací jazyk
čeština
Titul v rigorózním řízení
PhDr.
Akreditace do
10. 12. 2028

Filozofická fakulta
Program zajišťuje