Představení studijního programu
Bakalářským studiem to nekončí. Prostřednictvím navazujícího magisterského studia získáte ucelené kompetence zejména k řízení institucí (organizací) v oblasti volného času, sociální práce apod. Pochopíte a osvojíte si nejvýznamnější sociálně pedagogické teorie a též hlouběji proniknete do oblasti kvantitativního výzkumu, rozvinete své tvůrčí schopnosti v oblasti edupreunershipu, budete se zabývat sociální pedagogikou ve vztahu k sociologii, filozofii, psychologii a k dalším disciplínám a oborům. Naučíte se komunikovat v náročných situacích a budete mít možnost výběru ze škály zajímavých institucí, ve kterých budete realizovat svoji sociální a volnočasovou praxi. Budete vedeni k vysoké tvořivosti a badatelské činnosti. Prohloubíte poznání sebe i druhých.
Po absolvování studijního programu získáte hlubší vhled do podstaty sociálně pedagogických problémů, se kterými se v dnešní společnosti setkáváme, budete jim rozumět a umět hledat možnosti jejich řešení. Budete tedy schopni navrhovat metodologické postupy, analyzovat a diagnostikovat sociální problémy; nalézat strategie k řešení sociálních problémů a vést jednotlivce a týmy k pozitivnímu trávení volného času a sociální změně; komunikovat v náročných situacích s lidmi se sociálním a jiným znevýhodněním; tvořit, realizovat a prezentovat projekty v oblastech sociálního podnikání; na základě získaných metodologických znalostí realizovat výzkumná šetření a kvalitně napsat a obhájit odborný text (diplomovou práci).
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studijního programu je připravit kvalifikované odborníky schopné edukativně rozvíjet osobnost dětí, mládeže a dospělých, motivovat je k seberozvoji, vytvářet jim sociální oporu při zvládání nepříznivých sociálních situací (rozvoj resilience) a vést je k plnohodnotnému využívání volného času (funkce preventivní a edukativní – rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání). Prostřednictvím vhodně zvolených edukativních strategií, metod a prostředků utvářet sociální vztahy a občanské postoje jako faktory zdravého životního stylu a smyslu života. Absolvent programu akceptuje morální závazky pomáhajících profesí a ctí jejich etiku; má osobnostní předpoklady pro práci s lidmi a vystupuje jako osobní vzor svých svěřenců (dětí, klientů apod.).
Navazující magisterský program obohacuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané studiem bakalářské úrovně a plnohodnotně rozvíjí profesní znalosti, zejména kompetence osobnostně sociální - směřujících k dovednostem řídícím, organizačním a projektovým. Navazující magisterské studium uzavírá plnohodnotné vysokoškolské vzdělání a absolventům vytváří předpoklady pro působení v řídících pozicích, prohlubuje znalosti z oblasti vědecké metodologie a rozšiřuje aplikační dovednosti teoretického základu oboru a též vytváří předpoklady pro studium v doktorských studijních programech (DSP).
Absolvent oboru je kompetentní pro práci s heterogenními cílovými a věkovými skupinami včetně jedinců pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (týrané, zanedbávané děti) z různých kultur (subkultur), národností apod. Příprava je směrována k metodologickým, edukativním a manažerským činnostem, které se uplatňují v následujících oblastech:
A) přímá sociálně výchovná (sociálně pedagogická) činnost (tvorba edukativních-reflektivních aktivit, rozvojových programů a projektů, profylakticky a komplexně pojímaných aktivit rozvíjející primární a sekundární prevenci,
B) manažerská (organizace akcí, vedení druhých – leadership, tvorba koncepcí a strategických plánů),
C) teoretická a výzkumná činnost (orientace v aktuálních teoriích a jejich aplikace do praxe, realizace drobných výzkumných kvalitativních a kvantitativních šetření a schopnost interpretovat data) s cílem pochopit a aktivně ovlivňovat pedagogickou realitu a získávat zpětnou vazbu o pedagogických intervencích (evaluační výzkum).
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Koncipovat, vést a evaluovat edukativní aktivity (založené na principech zkušenostně reflektivního učení) v různých prostředích a institucích, zejména ve školních a mimoškolních zařízeních a v oblasti volného času dětí, mládeže i dospělých.
- Aplikovat edukativní strategie a metody sociální práce, které mohou být účinně využívány při práci s rozmanitými cílovými skupinami (ve škole i v oblasti volného času dětí a mládeže ohrožené sociálním znevýhodněním, patologickými jevy apod.).
- Orientovat se ve struktuře osobnosti, kognitivních, emočních a volních procesech, ve způsobech jejich diagnostikování a edukativního rozvíjení. Porozumět způsobům chování jednotlivce a sociálních skupin v různých typech prostředí a kultur.
- Analyzovat a diagnostikovat sociální problémy cílových skupin a hledat jejich možná řešení, vést jednotlivce a týmy k pozitivní sociální změně. Komunikovat v náročných situacích s lidmi se sociálním a jiným znevýhodněním.
- Připravovat, uvádět a evaluovat rozvojově vzdělávací aktivity (kurzy, projekty, tábory) ve formálních i neformálních systémech vzdělávání pro různé cílové skupiny.
- Poskytovat zpětnou vazbu a facilitovat intervizi, koncipovat strategické cíle včetně metod jejich dosahování, aktivně vést tým.
- Designovat a realizovat výzkumná šetření (kvantitativní i kvalitativní) s cílem porozumět sociálně pedagogickým jevům a fenoménům sociální reality (volného času, strukturální nerovnosti apod.).
- Orientovat se v základních kvalitativních a kvantitativních metodách sběru a analýzy dat, formulovat výzkumné otázky, interpretovat získaná data v kontextu zvoleného výzkumného designu. Realizovat evaluační výzkumná a screeningová šetření.
- Orientovat se v moderních sociálně vědních teoriích a v oblasti adekvátních českých i zahraničních informačních zdrojů v transoborové perspektivě, kriticky s nimi pracovat.
- Přijímat morální závazky plynoucí z charakteru pomáhajících profesí.
- Koncipovat odborný text, vést odbornou diskusi v sociálně pedagogické oblasti a výchovy ve volném čase v českém a anglickém jazyce, rozvíjet spolupráci s institucemi (včetně zahraničních).
- Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění v nejrůznějších profesích, které jsou zaměřeny na přímou pedagogickou práci s dětmi, mládeží i dospělými, a to jak v oblasti školního, tak i mimoškolního systému vzdělávání (pedagogové, vychovatelé, animátoři, pedagogové volného času). Uplatnění mohou najít též jako sociální pracovníci, realizátoři nejrůznějších rozvojových a výzkumných projektů, a to jak ve státním, tak nestátním a soukromém sektoru (kurátoři, pracovníci probační a mediační služby apod.).
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe v navazujícím magisterském programu je koncipována jako průběžná, členěná do dvou oblastí: sociální pedagogiky (práce) a volného času. Celkový objem praxí je v rozsahu 12 kreditů (10 % kreditové zátěže, tzn. cca 300 hodin). V prvním, druhém a třetím semestru si studenti zapisují předmět Sociálně pedagogická praxe 1-3 a Volnočasová pedagogická praxe 1-3, vždy po 2 kreditech (4 kredity/semestr). Cíle praxe jsou vymezeny obecně tak, aby se student seznámil s dokumentací doporučených zařízení, procesy vedoucími k tvorbě strategických dokumentů, projektů, organizací práce apod. a zároveň prakticky osvědčil nezbytné dovednosti jako je schopnost pracovat v týmu, vést pedagogické a sociální aktivity s deklarovanými cílovými skupinami (klienty), vést týmy lidí, připravovat plán aktivit, podílet se na vytváření projektů a jejich realizaci apod. Student přitom vybírá ze spektra doporučených zařízení, se kterými fakulta (katedra) dlouhodobě spolupracuje a po domluvě s garanty praxí volí též zařízení (organizace) dle vlastního výběru, např. s ohledem na zaměření své diplomové práce, realizaci projektu apod.
- Cíle kvalifikačních prací
Cílem diplomové práce je prokázat schopnost samostatného vědecko-výzkumného a tvůrčího myšlení v kontextu zvoleného tématu a studijního programu. Již v prvním semestru (nejpozději ve druhém) si studující zvolí téma a zpracují projekt diplomové práce, která může být zaměřena výzkumně, teoreticky nebo metodicky s užitím výzkumné sondy nebo evaluačního výzkumu. Prostřednictvím tvorby textu student prokazuje znalost relevantních konceptů a teorií vážících se k předmětu zkoumání, schopnost vést diskusi, být kritický, odůvodňovat svoje postoje a metodologické postupy. Prostřednictvím realizace výzkumu nebo evaluace studující dokládají osvojení adekvátních výzkumných postupů, zejména orientaci v metodách pro sběr a následnou analýzu dat, a to včetně jejich interpretace a formulace závěrů a doporučení. V rámci diplomových prací jsou očekávány profesně zaměřené práce prezentující pedagogicky nebo rozvojově orientované projekty doplněné výzkumnou sondou, nebo evaluačním výzkumem. Detailní požadavky na diplomové práce v rámci programu jsou studentům k dispozici prostřednictvím tzn. standardů závěrečných prací, které jsou dostupné zde: https://ksop.ped.muni.cz/media/3370011/standardy-za-ve-rec-ny-ch-praci-studijni-ho-programu-pedagogika.pdf
- Návaznost na další studijní programy
Absolventi oboru mohou pokračovat v doktorském studijním programu (DSP) Sociální pedagogika, který Katedra sociální pedagogiky garantuje (garant doc. D. Klapko), nebo se mohou ucházet o studium v DSP Školní pedagogika, které garantuje Institut školního vzdělávání (obsahově nejbližší ekvivalent pedagogického zaměření studia, garant prof. T. Janík). Absolventi se mohou ucházet též o přijetí v jiných příbuzných doktorských studijních programech na Ústavu pedagogických věd FF MU nebo Sociální politika a sociální práce na Katedře sociální politiky a sociální práce FSS MU či na příbuzných programech dalších univerzit.