Představení studijního programu
Design informačních služeb na KISKu je distanční bakalářský profesně orientovaný program. Během studia se naučíte navrhovat informační služby s ohledem na současné globální společenské a environmentální výzvy. Potkáte se současnými i budoucími leadery v oblasti informačních služeb a zkušenosti ze studia budete moci hned aplikovat v praxi v komerčních, neziskových i veřejných službách.
V jednotlivých semestrech se věnujeme oblastem designového myšlení, uživatelského výzkumu, návrhu informačních služeb, řízení a služeb a strategického designu. Propojujeme návrh informačních služeb a technologií s poznatky z oblastí psychologie, sociologie a dalších společenskovědních oblastí. Klademe důraz na kritický přístup, etiku a odpovědnost – využíváme znalosti z oblasti interakčního designu, inkluzivního designu a designu tranzice.
Studium je založené na principech sebeřízeného vzdělávání. Přednášky, videa a materiály ke studiu jsou vám k dispozici neustále. Na průchod semestry nebudete sami: budeme vás podporovat při spolupráci s vašimi kolegy, každým kurzem vás budou provádět lektoři, samozřejmostí je online tutoring a individuální mentoring. Jednou za 14 dní v pátek se uvidíme přes platformu Teams. Jsme první český program, který do výuky plně zapojuje imerzivní virtuální realitu.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Pro mnohé profesní dráhy v současnosti neexistuje v České republice ucelená nabídka formálního vzdělávání. Příkladem takových profesních oblastí je například design informačních služeb. Cílem profesně orientovaného bakalářského online studijního programu Design informačních služeb je nabídnout ucelený a propracovaný vědomostní, dovednostní i aplikační základ pro současné i budoucí leadery v oblasti informačních služeb ve veřejné, neziskové i komerční sféře. Studium vede k osvojení kompetencí v oblasti uživatelského výzkumu, interakčního designu a vývoje informačních technologií a služeb a k podpoře inovací v informačních organizacích v kontextu lokálních komunit i současných globálních společenských i environmentálních výzev. V současnosti se jedná o jediný takový bakalářský program v České republice.
Studijní program je koncipovaný s ohledem zejména na potřeby netradičních studujících, kteří již mají menší či výraznější zkušenost s praxí. Tito studující se mohou nacházet v situaci kariérního postupu a rozvoje, kariérní tranzice či odloženého studia. Program je plně online, s kombinací asynchronní a synchronní výuky, která na jednu stranu umožňuje velkou míru personalizovaného průchodu studiem a na druhou stranu díky synchronním prvkům a zapojení významných českých i zahraničních expertů podporuje vytváření profesní identity a komunity. Kromě online formy si program klade za cíl zahrnout ještě další dílčí inovativní prvky, např.:
- modulární strukturu, škálovatelnost a propojení s celoživotním vzděláváním;
- zapojení nových technologií, např. technologií pro virtuální realitu, zejména v kontextu virtuální spolupráce týmů studentů;
- uznávání předchozího profesního vzdělávání;
- nové podoby kvalifikační práce - designový či výzkumný projekt.
Obsahově je program postavený na principech tzv. aplikovaných humanitních věd (applied humanities), vychází z teoretické základny informačních věd a knihovnictví a využívá poznatky z designu, psychologie, sociologie, ekonomie, ergonomie, informatiky a dalších oborů, které ale pevně zasazuje do oborového kontextu, přičemž navazuje na vybrané studijní programy tzv. i-škol (iSchools). Základem aplikačního potenciálu studijního programu je osvojení tzv. designového myšlení a dalších designových metodik (human-centred design, transition design) a jejich využití v oborovém kontextu. Aplikovaná a profesní povaha studijního programu je podpořena zejména zapojením odborníků z praxe, návazností na profesní standardy a modely (např. Service design maturity model) i partnerstvím s oborovými organizacemi (např. s Asociací UX nebo Česko Digital).
Struktura studijního programu je modulární a umožňuje i propojení s celoživotním vzděláváním. Základní stavební jednotkou programu jsou semestrální dvacetikreditové tematické moduly složené z jednotlivých předmětů. Vedle aplikačních kompetencí jsou významnou součástí studia i podpora kritického myšlení a problematika etiky informačních technologií.
Studium se zakládá na individuální práci se studentem v jeho specifické životní situaci a zaměření. Rozvoj, průchod studiem a jednotlivými předměty monitorován a reflektován pomocí digitálního studijního portfolia, individuálních a skupinových konzultací tomu vyhrazených a metod online tutoringu.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- identifikovat příležitosti a situace, které vyžadují inovace s ohledem na strategické cíle organizace a společenský kontext
- navrhnout designový proces vedoucí k efektivním a zodpovědným inovacím v oblasti informačních služeb
- navrhnout a realizovat výzkum sloužící k odhalení potřeb uživatelů a identifikaci a analýze problému k řešení
- kreativně přistupovat k návrhům řešení identifikovaných problémů
- prototypovat a testovat nová řešení stávajícího problému (design či redesign)
- používat vhodné metodiky a metody designu služeb (persony, cesta službou, service blueprint a další)
- pochopit principy agilního procesního a projektového řízení
- orientovat se v možnostech současných technologií, jejich výhodách i omezeních
- promýšlet kriticky (i nezamýšlené) důsledky designu a redesignu služeb v širším společenském, ekonomickém a environmentálním kontextu
- prosazovat změny v organizacích, které povedou k zodpovědným a udržitelným inovacím informačních služeb
- orientovat se v profesní komunitě a být její součástí
- navrhnout a řídit proces vlastního celoživotního učení s ohledem na své kariérní a profesní cíle
- Uplatnění absolventa
Absolventi studijního programu se bez problémů uplatní na nejrůznějších pozicích v oblasti a výzkumu a vývoje služeb:
- Specialista*ka pro návrh informačních služeb (designer*ka služeb). Pracovní náplní designera služeb je navrhovat služby a jejich jednotlivé prvky (rozhraní) tak, aby byly pro uživatele přístupné, použitelné a užitečné.
- Specialista*ka pro uživatelský výzkum (UX výzkumník/výzkumnice). Úkolem uživatelského výzkumníka je zkoumat pomocí metod aplikovaného kvalitativního i kvantitativního výzkumu potřeby uživatele, zapojovat uživatele do návrhu informačního produktu pomocí metod participativního výzkumu a testovat použitelnost, přístupnost a užitečnost služeb.
- Interakční designer*ka navrhuje rozhraní a jednotlivé prvky služby tak, aby usnadnil co nejvíce uživateli interakci se službou či produktem.
- Product owner / service owner je člen týmu, který vyvíjí službu a jeho úkolem je prioritizovat a řídit proces agilního vývoje informační služby na základě potřeb uživatele.
- Vedoucí oddělení, team leader, specialista*ka pro VR zážitky… Nezáleží na tom, jak se vaše pozice bude jmenovat. V jakékoliv roli budete vědět, jak využívat designový proces, jak vanrhovat informační služby a využívat přitom ty správné technologie.
Tyto pozice můžete zastávat ve veřejných institucích, v komerčních firmách včetně mezinárodních korporací i v neziskových organizacích. Stejně tak je bude program připravovat i pro kariéru nezávislého profesionála (OSVČ, tzv. na volné noze). S ohledem na tuto pestrost jsou zastoupení mezi lektory a mentory i profesionálové ze všech těchto oblastí.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe jsou nedílnou součástí studia a jejich rozsah bude nejméně 2 týdny každý semestr, celkem více než 12 týdnů. Realizovány jsou zejména prostřednictvím kurzů Design informačních služeb – projekt I-IV a formou bakalářského projektu. V průběhu studia budou mít studující jak možnost absolvovat stáže formou práce na zadaném projektu, tak formou inovačního projektu ve svém vlastním zaměstnání.
- Cíle kvalifikačních prací
Kvalifikační práce se sestává ze závěrečného projektu a individuálního digitálního portfolia, které reflektuje závěrečný projekt i všechny dílčí výstupy praktické výuky.
Digitální portfolio reflektuje dosažené znalosti a dovednosti a zasazuje je do oborového a společenského kontextu. Závěrečná zkouška je vedena formou rozpravy nad portfoliem a ověření znalostí a dovedností odpovídajícím výstupů z učení.
- Návaznost na další studijní programy
Na studium lze navázat jakýmkoliv navazujícím magisterským programem, pro který splníte kritéria přijetí. Na Katedře informačních studií a knihovníctví si můžete zvolit kombinovanou formu magisterského programu Informační studia a knihovnictví s profilací na design informačních služeb.