Představení programu CŽV

Celoživotní vzdělávání v oblasti informačních studií a knihovnictví je reakcí na rychlé změny ve společnosti, kultuře a technologiích, které výrazně ovlivňují práci v těchto oborech. Zde jsou hlavní důvody pro vznik tohoto programu:

 Rostoucí význam informační gramotnosti


Ve světě, kde informace hrají klíčovou roli, je potřeba vzdělávat profesionály, kteří umí informace vyhledávat, hodnotit, organizovat a zprostředkovávat široké veřejnosti. CŽV program poskytuje možnost rozvíjet tyto klíčové kompetence v průběhu celé kariéry.

 Digitalizace a technologické inovace


Rozvoj digitálních technologií mění způsob, jakým lidé pracují s informacemi, a klade nové požadavky na pracovníky v oblasti knihovnictví a informačních studií. Program proto zahrnuje témata, jako je správa digitálních dat, práce s umělou inteligencí nebo kybernetická bezpečnost.

Změny na trhu práce


Současný pracovní trh vyžaduje flexibilitu a neustálé rozšiřování kvalifikace. Tento program umožňuje profesionálům udržet krok s novými trendy a reagovat na měnící se potřeby zaměstnavatelů i uživatelů služeb různých institucí.

Odpověď na společenské výzvy


Společnost čelí řadě výzev, od dezinformací po ztrátu důvěry v tradiční instituce. Tento program poskytuje vzdělávání, které pomáhá odborníkům reagovat na tyto problémy prostřednictvím kvalitní práce s informacemi a komunitní podpory.

Plány CŽV

Studium

  • Další informace

    Všechny předměty plánujeme nabízet v systému microcredentials.

     

    Předpokládané plány:

    • Práce s daty – Jak porozumět světu dat a být strůjcem pokroku
    • Průvodce umělou inteligencí – Rozumět a aplikovat
    • Jak smysluplně rozvíjet digitální kompetence učitelů i žáků
    • Digitální kurátorství – Jak uchovávat digitální data paměťových institucí pro budoucí generace
    • Digitální wellbeing – Jak žít v online, a přitom neztratit rovnováhu
    • Komunitní kurátorství – Odolné společenství jako křižovatka světů i křehká pouta
    • Kulturní a kreativní odvětví – Otevřená dílna v knihovně jako místo podpory kreativity, digitálních kompetencí a komunity
    • Trendy v informačním vzdělávání – Výzkum jako zdroj inovací
    • Učící knihovník – Aktér propojování formálního a neformálního vzdělávání

     

    Jednotlivé plány reagují na rostoucí poptávku po vzdělávání, které odráží aktuální společenské a profesní potřeby. Dynamické změny v oblasti technologií, kultury, vzdělávání i trhu práce vytvářejí nové výzvy, na které tento program odpovídá.

     Hlavní důvody jsou:

     

    1. Digitální transformace společnosti a trhu práce
      Nabídka předmětů jako „Digitální kurátorství“, „Digitální wellbeing“ nebo „Kyberpříběhy“ reflektuje potřebu profesionálů, kteří zvládnou uchovávat, organizovat a smysluplně využívat digitální data, ale zároveň zohledňují i duševní rovnováhu v digitálním prostředí.
    2. Rozvoj komunitních a kreativních dovedností
      Předměty jako „Komunitní kurátorství“ nebo „Kulturní a kreativní odvětví“ zdůrazňují význam kreativity, spolupráce a odolnosti komunit. Tyto kompetence jsou zásadní jak pro posilování občanské společnosti, tak pro kulturní instituce a místní rozvoj.
    3. Práce s daty a umělou inteligencí
      Kurzy jako „Práce s daty“ nebo „Průvodce umělou inteligencí“ odrážejí poptávku po odbornících, kteří umí analyzovat data a aplikovat inovativní technologie v různých odvětvích. Tyto dovednosti jsou vysoce ceněné na trhu práce a zvyšují zaměstnatelnost absolventů.
    4. Propojování formálního a neformálního vzdělávání
      Předmět „Učící knihovník“ posiluje význam vzdělávacích institucí, jako jsou knihovny, při podpoře celoživotního učení. Knihovníci se stávají klíčovými aktéry při propojování různých vzdělávacích přístupů.
    5. Inovace ve vzdělávání
      Kurz „Trendy v informačním vzdělávání“ poskytuje účastníkům vhled do moderních výzkumných a vzdělávacích přístupů, čímž posiluje jejich schopnost inovovat ve svých profesích.


Základní údaje

Zkratka
C-ISKP
Typ
celoživotní vzdělávání

Filozofická fakulta
Program zajišťuje
Garant programu CŽV