2012
Organizační učení: na cestě od případových studií ke kvantitativnímu šetření
SEDLÁČEK, Martin, Petr NOVOTNÝ, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Organizační učení: na cestě od případových studií ke kvantitativnímu šetření
Název česky
Organizační učení: na cestě od případových studií ke kvantitativnímu šetření
Název anglicky
Organizational Learning: from Case Studies to a Quantitative Survey
Vydání
2012
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Organizační učení, škola, případové studie, dotazníkové šetření
Klíčová slova anglicky
organizational learning, basic school, case study, survey
Změněno: 30. 4. 2019 15:00, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Příspěvek, který byl prezenatiován na konferenci České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) v Praze, představuje dílčí výstup výzkumného projektu Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole financovaného Grantovou agenturou ČR ( P407/10/1197). V tomto projektu hledáme odpovědi na otázky, jak probíhá organizační učení ve škole, čím je organizační učení ve škole specifické a jak je organizační učení ve školách vedeno a řízeno. Hledání odpovědí na uvedené otázky probíhá ve dvou fázích empirického výzkumu, z nichž první fáze představuje kvalitativně orientované výzkumné šetření a těžiště druhé fáze výzkumu spočívá v reprezentativním kvantitativně orientovaném šetření. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření jsme zpracovali tři hloubkové případové studie, které vedly k identifikaci čtyř klíčových témat. Tato čtyři klíčová témata se stala východiskem pro reprezentativní kvantitativně orientované výzkumné šetření, jehož cílem je ověření a kvantifikace výsledků předcházející kvalitativní části projektu. V příspěvku představujeme nejen dílčí výsledky jednotlivých fází výzkumu, ale zaměřujeme se také na metodologická úskalí našeho postupu.
Česky
Příspěvek představuje dílčí výstup výzkumného projektu Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole financovaného Grantovou agenturou ČR ( P407/10/1197). V tomto projektu hledáme odpovědi na otázky, jak probíhá organizační učení ve škole, čím je organizační učení ve škole specifické a jak je organizační učení ve školách vedeno a řízeno. Hledání odpovědí na uvedené otázky probíhá ve dvou fázích empirického výzkumu, z nichž první fáze představuje kvalitativně orientované výzkumné šetření a těžiště druhé fáze výzkumu spočívá v reprezentativním kvantitativně orientovaném šetření. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření jsme zpracovali tři hloubkové případové studie, které vedly k identifikaci čtyř klíčových témat. Tato čtyři klíčová témata se stala východiskem pro reprezentativní kvantitativně orientované výzkumné šetření, jehož cílem je ověření a kvantifikace výsledků předcházející kvalitativní části projektu. V příspěvku představujeme nejen dílčí výsledky jednotlivých fází výzkumu, ale zaměřujeme se také na metodologická úskalí našeho postupu.
Anglicky
This paper presents the advanced stage of empirical research on Leadership in the Processes of Organizational Learning in Schools funded by the Czech Science Foundation (No. P407/10/1197). The aim of this research is to find answers to questions of how organizational learning is pursued in schools, in what ways organizational learning in schools is distinctive, and how organizational learning in schools is led and managed. In an international context, particular attention has been paid to organizational learning in schools (or to schools as learning organizations or communities) since the 1990s (Leithwood & Louis, 1998, Schratz & Steiner-Löffler, 1998, Senge et al. 2000; Verbiest, 2002; Verbiest et al., 2005, etc.). In Czech academic literature, less attention is paid to organizational learning in the specific context of schools and there are no complete surveys available. The research focus in the school context is focused here more on phenomena that undoubtedly relate to organizational learning, such as school culture, school climate, school cooperation, forms of peer support, etc. The authors of this paper have made repeated contributions to this discussion (Pol, Hloušková, Novotný & Zounek, 2005; Pol & Lazarová, 1999, and others).
Návaznosti
GAP407/10/1197, projekt VaV |
|