POLÁČKOVÁ, Eliška. Site-specific Seneca. In 12th ANNUAL POSTGRADUATE SYMPOSIUM ON ANCIENT DRAMA. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Site-specific Seneca
Název česky Seneka Site-specific
Autoři POLÁČKOVÁ, Eliška.
Vydání 12th ANNUAL POSTGRADUATE SYMPOSIUM ON ANCIENT DRAMA, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Seneka; inscenace; Octavia aneb Bohové nejsou
Klíčová slova anglicky Seneca; production; Octavia or There Are No Gods
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D., učo 180217. Změněno: 31. 10. 2012 19:40.
Anotace
There have been strong debates throughout last one thousand years on the performability of Seneca's plays, which are often considered too verbose, rhetoric or monologic, and, thus, inadequate for modern performance. Arguable as these objections are in themselves, they have been further contradicted by numerous successful performances all around Europe, as well as by the fact that in some countries (France, Portugal) the question of their performability was never any pressing. On the contrary, the form of Seneca's drama seems to fulfil the requirements of postmodern theatre, especially its branch of post-dramatic theatre, nourished primarily by non-dramatic texts, which provide authors and performers with endless possibilities concerning the theatrical strategies used in the performance. My paper is going to explore the possibilities of performing Seneca's plays, using mainly the example of the site-specific performance of Octavia (being written in Seneca's style, if not by the author himself), which the author of the paper participated at as a dramaturg in 2010.
VytisknoutZobrazeno: 18. 9. 2024 21:43