MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK a Petr SLÁDEK. Teachers’ understanding of climate change. In International Conference on Education & Educational Psychology. 2012. ISSN 1986-3020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teachers’ understanding of climate change
Název česky Jak učitelé rozumějí změně klimatu
Autoři MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK a Petr SLÁDEK.
Vydání International Conference on Education & Educational Psychology, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Turecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISSN 1986-3020
Klíčová slova česky změna klimatu; klimatologická gramotnost; výzkum; vzdělávání; vzdělávací zdroje
Klíčová slova anglicky climate change; climate literacy; research; education; educational resources
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Změněno: 22. 5. 2021 12:52.
Anotace
Problem Statement: The climate science has made a great progress in the last decade and also the climate system itself has shifted towards a hotter state. The climate change topic has been included at the framework curricular documents in the Czech Republic since 2007. But there are no rules on who should be in charge of teaching climate change at the schools. The natural science is usually taught as integrated subject at lower-primary schools (grades 1-5) and divided to physics, chemistry, biology and geography at upper-primary schools (grades 6-9) and secondary schools (grades 10-13). Therefore formal education of interdisciplinary climate science is challenging and well trained teachers are required. Providing an adequate climate literacy to the next generation remains a challenge. Purpose of Study: The study aims to investigate the current state of Czech teachers’ knowledge and understanding of climate change. The teachers don’t get any special training on climate change issues and educational resources are also missing in the Czech Republic. In order to provide a tool for teaching climate change we develop an online applications and lesson plans. Research Methods: In 2011 we conducted a research on teachers’ understanding of climate change collecting data using an online survey form. The test questions were focused on how the climate system works, which is a domain of climate physics. Findings: The upper-primary teachers performed significantly better in the test than the lower-primary teachers and physics teachers showed significantly better knowledge compare to the rest of the teachers. Czech teachers are interested in online educational resources available on the Internet. Conclusions: Although the Czech Republic declares a compulsory education on climate change issues, in reality teaching of the topic has been problematic. Through our research we discovered that physics teachers have relatively good understanding of the climate system, thus are better placed to teach climate science than other teachers. As a free educational tool we developed an online application on modelling future global CO2 emissions from burning fossil fuels and deforestation. The application can be used during the school lessons on climate change mitigation.
Anotace česky
Vymezení problému: Věda o klimatu učinila v posledním desetiletí velký pokrok a také samotný klimatický systém se posunul směrem k teplejším stavu. Téma změny klimatu je od roku 2007 zahrnuto v rámcových vzdělávacích programech ČR. Nebyla však dána žádná pravidla ani doporučení, kdo by měl být za výuku změny klimatu ve školách zodpovědný. Přírodní vědy se na 1. stupni ZŠ obvykle učí jako integrovaný předmět a na 2. stupni se dělí na fyziku, chemii, biologii a zeměpis. Výuka interdisciplinární vědy o klimatu je náročná a vyžaduje dobře vyškolené učitele. Problém, jak dosáhnout odpovídající klimatické gramotnosti příštích generací, dosud nebyl uspokojivě řešen. Účel výzkumu: Cílem studie je prozkoumat současný stav porozumění českých učitelů globální změně klimatu. Čeští učitelé nejsou na výuku změny klimatu systematicky připravováni a také pro ně nejsou dostupné kvalitní výukové materiály a pomůcky. Ve snaze řešit tento problém vyvíjíme výukové on-line aplikace a učební opory. Výzkumné metody: V roce 2011 jsme provedli výzkum stavu porozumění učitelů změně klimatu. Data byla získána prostřednictvím on-line formuláře. Testové otázky byly zaměřeny na fungování klimatického systému, což je problematika, kterou z velké části řeší vědní obor fyzika klimatu. Zjištění: Výsledky učitelů 2. stupně ZŠ byly signifikantně lepší než výsledky prvostupňových učitelů. Učitelé fyziky vykazovali významně lepší znalosti ve srovnání se skupinou ostatních učitelů. Čeští učitelé mají zájem o on-line vzdělávací aplikace dostupné na internetu. Závěr: Česká republika deklaruje povinnou výuku tématu změny klimatu, ale naplnění tohoto cíle v praxi je problematické. Prostřednictvím našeho výzkumu jsme zjistili, že učitelé fyziky mají relativně dobré znalosti o klimatickém systému, mohou být proto vhodnými vzdělavateli v této oblasti. Vyvinuli jsme veřejně dostupnou on-line aplikaci na modelování budoucích globálních emisí CO2 ze spalování fosilních paliv a odlesňování. Aplikace může být použita ve školách k výuce o možnostech zmírnění globální změny klimatu.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MUNázev: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 21:55