HLOUŠKOVÁ, Lenka, Milan POL, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools. In Lárusdóttir, Steinunn Helga; Jóhansson, Ólafur H.; Hansen, Börkur. Education and practice of school leaders : the ethical dimension. Reykjavík: University of Iceland, 2012. s. 111-126, 16 s. ISBN 978-9935-9025-4-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools
Autoři HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česko, garant, domácí), Milan POL (203 Česko, domácí), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česko, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česko, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česko, domácí).
Vydání Reykjavík, Education and practice of school leaders : the ethical dimension, od s. 111-126, 16 s. 2012.
Nakladatel University of Iceland
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Island
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00057685
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-9935-9025-4-2
Klíčová slova česky morálka; dilemata; vzdělávání; škola; organizační učení; vedení
Klíčová slova anglicky moral; dilemmas; education; school; organizational learning; leadership
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., učo 2201. Změněno: 10. 1. 2014 11:11.
Anotace
Moral dilemmas related to processes of school leadership and management can be linked to a variety of subjects such as time management, human resource management, individual development support and the control and results of various processes at schools. This paper studies dilemmas produced by a necessary and frequently painful choice between two exclusive options. It does this with reference to formal school leaders and a focus on a single aspect of school leadership and management: the processes of leadership and management of organizational learning in schools. The main focus of this study is on situations provoking inner conflicts of motive or conflicts with one's environment, arising from differences which formal school leaders detect between their personal morality and the way they reflect collective consciousness. Such situations usually cause doubts about whether a solution is unambiguously correct when in fact leaders feel that no unambiguously correct solution exists, causing them to choose from options which are more or less unacceptable.
Návaznosti
GAP407/10/1197, projekt VaVNázev: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
VytisknoutZobrazeno: 4. 8. 2020 01:48