J 2010

Diagnostikování a intervence v gestalt terapii

ROUBAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Diagnostikování a intervence v gestalt terapii

Název česky

Diagnostikování a intervence v gestalt terapii

Název anglicky

Diagnostics and interventions in Gestalt therapy

Autoři

ROUBAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Psychoterapie, Brno, FSS MU, 2010, 1802-3983

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/10:00061486

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

gestalt; terapie; diagnostikování; změna

Klíčová slova anglicky

gestalt; therapy; diagnostic; change

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 10. 2012 16:34, doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.

Anotace

V originále

V článku je představen teoretický koncept diagnostikování a intervence v gestalt terapii založený na dynamickém pohybu v rámci polarit. Tento pohyb probíhá při terapii ve dvou fázích - diagnostické a intervenční. V první fázi, při diagnostikování, se terapeut dynamicky pohybuje mezi pólem fenomenologického pozorování klienta a pólem sledování vlastního prožitku terapeuta, který je funkcí aktuálního vztahového pole. V druhé fázi, při terapeutickém působení, se terapeut pohybuje mezi pólem autentického spolubytí (dialogický princip) a přístupem, kdy terapeutickou situaci sám aktivně přetváří (experimentální přístup). Zastřešujícím principem je paradoxní teorie změny. Zdrojem kompetence terapeuta je kromě teoretických znalostí a praktických zkušeností především jeho tvořivost, flexibilita a schopnost vlastního uvědomění. Teoretický koncept je ilustrován kazuistkou.

Anglicky

Theoretical concept of diagnostic process and intervention in gestalt therapy based on dynamic movement in the frame of polarities is presented in the article. The movement has two phases: diagnostic process and intervention. In the first one the therapist moves between phenomenological observation (pole one) and following the own therapist's experiencing which is the function of relationship. In the second phase therapist moves between authentic "being together" (a dialogical principle) and approaching where therapeutic situation is modified by therapist's own means (an experimental approach). The "umbrella principle" is the paradoxical theory of change. Therapist's competence which includes creativity, flexibility and "himself awareness ability" is emphasized. A clinical vignette is added.