2010
Diagnostikování a intervence v gestalt terapii
ROUBAL, JanZákladní údaje
Originální název
Diagnostikování a intervence v gestalt terapii
Název česky
Diagnostikování a intervence v gestalt terapii
Název anglicky
Diagnostics and interventions in Gestalt therapy
Autoři
ROUBAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Psychoterapie, Brno, FSS MU, 2010, 1802-3983
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/10:00061486
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
gestalt; terapie; diagnostikování; změna
Klíčová slova anglicky
gestalt; therapy; diagnostic; change
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 10. 2012 16:34, doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
V originále
V článku je představen teoretický koncept diagnostikování a intervence v gestalt terapii založený na dynamickém pohybu v rámci polarit. Tento pohyb probíhá při terapii ve dvou fázích - diagnostické a intervenční. V první fázi, při diagnostikování, se terapeut dynamicky pohybuje mezi pólem fenomenologického pozorování klienta a pólem sledování vlastního prožitku terapeuta, který je funkcí aktuálního vztahového pole. V druhé fázi, při terapeutickém působení, se terapeut pohybuje mezi pólem autentického spolubytí (dialogický princip) a přístupem, kdy terapeutickou situaci sám aktivně přetváří (experimentální přístup). Zastřešujícím principem je paradoxní teorie změny. Zdrojem kompetence terapeuta je kromě teoretických znalostí a praktických zkušeností především jeho tvořivost, flexibilita a schopnost vlastního uvědomění. Teoretický koncept je ilustrován kazuistkou.
Anglicky
Theoretical concept of diagnostic process and intervention in gestalt therapy based on dynamic movement in the frame of polarities is presented in the article. The movement has two phases: diagnostic process and intervention. In the first one the therapist moves between phenomenological observation (pole one) and following the own therapist's experiencing which is the function of relationship. In the second phase therapist moves between authentic "being together" (a dialogical principle) and approaching where therapeutic situation is modified by therapist's own means (an experimental approach). The "umbrella principle" is the paradoxical theory of change. Therapist's competence which includes creativity, flexibility and "himself awareness ability" is emphasized. A clinical vignette is added.