k 2012

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

ŠIMÁNĚ, Michal a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

Název česky

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

Název anglicky

The Law Metelka and its application in the establishment of the German elementary minority school in Roudniky (1918-1938)

Autoři

ŠIMÁNĚ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Kvalita ve vzdělávání : XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Praha, 10.-12. září 2012, 2012

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00057716

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Metelkův zákon, menšinové školství, Ústi nad Labem, Roudníky, 1918-1938

Klíčová slova anglicky

Law Metelka; minority schools; Ústí nad Labem; Roudníky; 1918-1938

Štítky

Změněno: 11. 4. 2013 12:56, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek se zaměřuje na zřízení německé obecné menšinové školy v obci Roudníky v soudním okrese Ústí nad Labem. Cílem je zmapovat příčiny a okolnosti vzniku této školy v oblasti, která v období existence Československé republiky byla z národnostního hlediska tvořena většinovou německou populací. Pohled je zaměřen i na důsledky "boje" o německou menšinovou školu na česko-německé vztahy v dané oblasti. Výchozím bodem příspěvku je tzv. Metelkův zákon, který upravoval podobu menšinových škol. Tento zákon, ač ve své podstatě byl univerzální pro všechny národnostní menšiny žijící v tehdejší ČSR, byl zejména německým obyvatelstvem vnímán jako zákon namířený proti německému školství. O to zajímavější je tak sledovat snahy německého obyvatelstva po jeho uplatnění při zřízení vlastní menšinové školy. Shodou okolností ve stejné geografické oblasti, kde odpor k tomuto zákonu byl velmi silný. Při zpracování tohoto příspěvku je využíváno metod typických pro historický výzkum. Autoři přitom používají dobové prameny, které jsou uloženy v Archivu města Ústí nad Labem. Konkrétně jde o školní kroniky německé a české obecné školy v Roudníkách, prameny úřední provenience a dobová německy psaná periodika.

Anglicky

The contribution focuses on the establishment of a German elementary minority school in the village Roudníky, which was situated in the judicial district of Ústi nad Labem. The goal is to map the causes and circumstances of the genesis of this school in the area, which was formed from national point of view by German majority population during the existence of the Czechoslovak Republic. The view is also focused on the consequences of the "struggle" for the German minority school on the Czech-German relations in the region. The starting point of this paper is the Law Metelka, which laid down the structure of minority schools. This law, although was universal for all national minorities living in the former Czechoslovakia in its essence, was mainly perceived as an act directed against the German education system by the German population. So it's very interesting to observe the efforts of the German population for application of this law in the establishment of their own minority school. Coincidentally, in the same geographical area, where resistance to this law was very strong. To solve this problem we used the methods of historical research. The archival documents were stored in the Town Archives of Ústi nad Labem. This were especially the Czech and German school chronicles of the elementary schools in Roudníky, official sources provenance and German-language contemporary periodicals (such as Aussiger Tageszeitung, Aussiger Tagblatt).

Návaznosti

GD406/09/H040, projekt VaV
Název: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Grantová agentura ČR, Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování