PAPOUŠEK, Dalibor. The end of Acts as a new beginning? Tradition and innovation in Lucan writings. In "Ends and Beginnings (XI. konference EASR - speciální konference IAHR, Stockholm, 23-26. 8. 2012). 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The end of Acts as a new beginning? Tradition and innovation in Lucan writings
Název česky Konec Skutků jako nový počátek? Tradice a inovace v Lukášově díle
Autoři PAPOUŠEK, Dalibor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání "Ends and Beginnings (XI. konference EASR - speciální konference IAHR, Stockholm, 23-26. 8. 2012), 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Švédsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00061667
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky rané křesťanství; tradice; inovace; Lukášovo evangelium; Skutky apoštolů
Klíčová slova anglicky early christianity; tradition; innovation; Gospel of Luke; Acts of the Apostles
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D., učo 349. Změněno: 16. 11. 2016 23:53.
Anotace
The paper examines Luke's Gospel and Acts of the Apostles in connection with the topics of tradition and innovation. Following the later dating of Lukan writings (Pervo 2006) and their putting into the context of the Second Sophistics (Nasrallah 2010), the paper reconsiders Luke’s emphases he had put on Jerusalem as a center of Jewish diaspora as well as on Rome as an imperial metropolis. The close attention is paid to the question if the "Roman universalistic" conclusion of Acts came into conflict with the traditional Jewish focus on Jerusalem supporting the Christian claim on ancient continuity.
Anotace česky
Příspěvek zkoumá Lukášovo evangelium a Skutky apoštolů z hlediska tradice a inovace. V návaznosti na pozdější datování Lukášova díla (Pervo 2006) a jeho situování do kontextu druhé sofistiky (Nasrallah 2010) referát znovu promýšlí Lukášův důraz na Jeruzalém jako centrum diasporního židovství stejně jako na Řím jako metropoli římského impéria. Zvláštní pozornost je věnována otázce, nakolik stojí prořímský univerzalistický závěr Skutků v konfliktu s tradičním židovským důrazem na Jeruzalém podporujícím křesťanský nárok na starobylou kontinuitu.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 07:01