PITNER, Tomáš, Dalia KRIKSCIUNIENE a Virgilijus SAKALAUSKAS. Tracking customer portrait by unsupervised classification techniques. Transformations in Business & Economics. Kaunas Faculty of Humanitie. Vilnius, Litva: Vilnius University, 2012, roč. 11, č. 3, s. 167-189. ISSN 1648-4460.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tracking customer portrait by unsupervised classification techniques
Autoři PITNER, Tomáš (203 Česká republika, domácí), Dalia KRIKSCIUNIENE (440 Litva, garant, domácí) a Virgilijus SAKALAUSKAS (440 Litva).
Vydání Transformations in Business & Economics. Kaunas Faculty of Humanitie, Vilnius, Litva, Vilnius University, 2012, 1648-4460.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Litva
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.459
Kód RIV RIV/00216224:14330/12:00062000
Organizační jednotka Fakulta informatiky
UT WoS 000311708800011
Klíčová slova anglicky customer relationship management; CRM indicators; neural network analysis; sensitivity analysis; cluster analysis
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 23. 4. 2013 15:48.
Anotace
The problem of the research is targeted to exploring the customer-related information by analysing marketing indicators in order to substantiate the enterprise financial results. The concept of dynamic customer portrait is introduced for creating analytical model. The suggested model explores the most influential variable sets for identifying customer clusters and basis for their membership. The computational methods of neural network, sensitivity analysis and self-organized maps for unsupervised classification were applied and verified by the experimental research. The experimental research was performed by applying the suggested model for customer database of the travel agency. The analysis results were summarized and the research insights presented by analyzing the effectiveness of the method in forecasting financial outcomes related to customer mapping and migrating between clusters over the dynamic development of the customer portrait indicators.
Návaznosti
LA09016, projekt VaVNázev: Účast ČR v European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) (Akronym: ERCIM)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Účast ČR v European Research Consortium for Informatics and Mathematics
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 08:21