SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Michaela PÍŠOVÁ. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. Pedagogická orientace. 2012, roč. 22, č. 3, s. 367-386. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-367.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al.
Název česky Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al.
Název anglicky Between practice and theory in teacher education: notes on the Czech translation of Korthagen et al.’s book
Autoři SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, garant), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, 2012, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00062023
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-367
Klíčová slova česky praxe; teorie; učitelské vzdělávání; reflexe; výuka; supervize
Klíčová slova anglicky practice; theory; teacher education; reflection; instruction; supervision
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 25. 11. 2012 13:29.
Anotace
Text je koncipován jako teoretická studie vycházející v návaznosti na český překlad knihy Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education od F. A. J. Korthagena et al. Výklad je ve studii rozvržen do dvou částí. V první části jsou představeny vůdčí (programové) myšlenky Korthagenovy koncepce; text je převážně popisný, nemá ambici kritické analýzy. O to jde v druhé části studie, kde se autoři vracejí k vybraným myšlenkám Korthagenovy koncepce, rozebírají je a podrobují je diskusi v širším kontextu novějších domácích i zahraničních přístupů a poznatků. Zaměřují se na tři související problémové okruhy: (1) Povaha vztahu teorie a praxe – nedocenění teorie s velkým T? (2) Význam reflexe v učitelově profesním rozvoji – vyprázdněnost s ohledem na učivo? (3) Podpora profesního učení – redukované pojetí supervize? V závěru studie je otevřena otázka, jak prezentovanou koncepci využít v kontextu učitelského vzdělávání v České republice.
Anotace anglicky
This theoretical paper follows the publication of the Czech translation of the book by F. A. J. Korthagen et al. Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. The paper consists of two parts. In the first part, the key (programmatic) ideas of Korthagen’s approach are introduced; the text is descriptive without the ambition to provide a critical analysis. Such analysis is the topic of the second part of the text. The authors revisit some of the ideas of Korthagen’s approach, analyse them and discuss them in a wider context of some newer approaches. They focus on three problem areas: (1) The nature of the relationship between practice and theory – underestimating Theory with capital T? (2) The importance of reflection in teachers’ professional development – deemphasising content? (3) Supporting professional learning – a limited view on supervision? Towards the end of the paper, the authors discuss how the presented ideas could inspire the practice of teacher education in the Czech Republic.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf   Verze souboru Janík, T. 25. 11. 2012

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf?info
Vloženo
Ne 25. 11. 2012 13:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232
  • osoba doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100
  • osoba prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210
  • osoba doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc., učo 36617
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232
  • osoba doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100
  • osoba prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210
  • osoba doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc., učo 36617
Atributy
 

PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
223,2 KB
Hash md5
d5a0eee662dc4be0f7092c381c2f6aa7
Vloženo
Ne 25. 11. 2012 13:24

PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1074575/PedOr12_3_Mezi_Praxi_Slaviketal.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
55,4 KB
Hash md5
f7f8425f1bf4fcee46875a9b86437807
Vloženo
Ne 25. 11. 2012 13:26
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 15. 5. 2024 09:37