Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1074576, author = {Slavík, Jan and Janík, Tomáš}, article_number = {3}, keywords = {content transformation; pedagogical content knowledge; quality of instruciton; content-focused approach; research}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení}, volume = {62}, year = {2012} }
TY - JOUR ID - 1074576 AU - Slavík, Jan - Janík, Tomáš PY - 2012 TI - Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení JF - Pedagogika VL - 62 IS - 3 SP - 262-286 EP - 262-286 SN - 00313815 KW - content transformation KW - pedagogical content knowledge KW - quality of instruciton KW - content-focused approach KW - research N2 - Studie přistupuje ke kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu v didaktice v návaznosti na programovou řadu článků autorů publikovaných v Pedagogice od r. 2005. Jejím cílem je poskytnout ucelený pohled na teoretická východiska obsahově zaměřeného přístupu ke kvalitě výuky. Cesty ke kvalitě zde jsou chápány jako prostředek profesionalizace učitelů a zvyšování intelektuální náročnosti jejich přípravy založené na spojování teorie s praxí. Studie vychází z kritiky těch pedagogických přístupů k výuce a k jejímu hodnocení, které opomíjejí obsahovou složku vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke kvalitě výuky vyzdvihuje dynamiku procesu transformace obsahu ve výuce a klade důraz na jasnost, strukturaci a přístupnost obsahu pro žáky jako měřítka kvality výuky. Smyslem hodnocení kvality výuky je možnost jejího zlepšování na základě výběru relativně nejkvalitnější alternativy (alterace) k reálné situaci výuky. Ke zdůvodňování výběru alterace musí mít didaktika a učitelé k dispozici analytický a terminologický aparát, který umožňuje popsat, analyzovat i hodnotit situace výuky. Jeho jádrem jsou dvě klíčové kategorie: didaktická znalost obsahu a didaktická transformace obsahu. Základem pro didaktickou analýzu obsahově chápané kvality výuky jsou transformace mezi subjektivní, intersubjektivní a objektivní existencí obsahu. Jejich analýza vychází z předpokladu, že činnost žáka při práci s učební úlohou směřuje k abstrakcím a zvládání pojmů a činností v kontextu určitého oboru. Tento proces je vysvětlován na příkladech, protože obsahově zaměřený přístup směřuje k operacionalizaci teorie do empiricko-výzkumné anebo hospitační reflektivní praxe. Studie na základě teoretického zdůvodňování navrhuje programové teze empiricko-výzkumného a profesionalizačního programu v didaktice, které směřují k překonávání problémů těch koncepcí zvyšování kvality výuky, které nemají dostatečný ohled na vzdělávací obsah. ER -
SLAVÍK, Jan a Tomáš JANÍK. Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. \textit{Pedagogika}. 2012, roč.~62, č.~3, s.~262-286. ISSN~0031-3815.
|