2012
Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení
MINAŘÍKOVÁ, Eva a Tomáš JANÍKZákladní údaje
Originální název
Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení
Název česky
Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení
Název anglicky
Teachers professional vision: exploring and clarifying the concept
Autoři
MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, 2012, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00062027
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
profesní vidění; profesní vědění; profesní jednání; reflexe; cyklus pedagogického uvažování a jednání; učitelské vzdělávání; elektronické učební prostředí; video
Klíčová slova anglicky
professional vision; professional knowledge; professional action; reflection; cycle of pedagogical reasoning and action; teacher education; e-learning environment; video
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2013 08:40, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
V originále
Přehledová studie uvádí do českého odborného diskursu profesní vidění jako jeden z perspektivních pojmů využitelných při úvahách na téma (učitelské) profesionalizace. V úvodu textu se autoři zmiňují o vybraných pokusech o vymezení znaků profesí a představují pohled na problematiku učitelské profesionality, resp. expertnosti, který se opírá o tři dimenze – profesní vidění, profesní vědění a profesní jednání. Dále naznačují vztahy mezi těmito třemi dimenzemi, a to v rámci modelu pedagogického uvažování a jednání (Shulman, 1986) a modelu reflexe ALACT (Korthagen, 2011). V dalším textu autoři rozebírají profesní vidění u profesí obecně a poté specificky u učitelů. Představují existující konceptualizace tohoto pojmu a na základě teoretických i empirických studií souvisejících s tímto konceptem se propracovávají k vlastnímu pojetí profesního vidění učitelů. Dále naznačují vztah profesního vidění a reflexe na spirále pedagogického uvažování a jednání. V závěru nastiňují využití konceptu profesního vidění v učitelském vzdělávání, konkrétně při tvorbě elektronického učebního a diagnostického (video)prostředí pro (budoucí) učitele.Tato studie navazuje na disertační výzkum autorky a rozpracovává jeho východiska.
Anglicky
This review study introduces the concept of professional vision into Czech academic discourse as one of the potential concepts that can be used when contemplating (teacher) professionalization. At the beginning the authors mention selected attempts to define characteristics of a profession and introduce their view of the issue of teacher professionalism, or expertise, that is built on three dimensions: professional vision, professional knowledge and professional action. They further suggest the relationships among these dimensions in the modle of pedagogical reasoning and action (Shulman, 1986) and the ALACT model of reflection (Korthagen, 2011). Professional vision in general and specifically in the teaching profession is discussed and its existing conceptualizations are described. Based on other theoretical and empirical studies connected to this issue, the authors then suggest their own approach to teachers professional vision. The relationship between professional vision and reflection on the spiral of pedagogical reasoning and action is elaborated on. In the end, the usability of the concept of professional vision in teacher education is discussed, specifically in the process of development of an e-learning (video)environment for (prospective) teachers. This study is connected to dissertation research project of one of the authors and summarizes its theoretical background.
Návaznosti
MUNI/A/0883/2011, interní kód MU |
|