2010
Význam a normalita ve veřejném prostoru a nákupním centru
POSPĚCH, PavelZákladní údaje
Originální název
Význam a normalita ve veřejném prostoru a nákupním centru
Název anglicky
Meaning and normality in urban public space and in a shopping mall
Autoři
Vydání
1. vyd. Červený Kostelec, Brno, Československé město včera a dnes: Každodennost - reprezentace - výzkum, od s. 113-136, 24 s. 2010
Nakladatel
Nakladatelství Pavel Mervart
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-87378-44-1
Klíčová slova česky
Prostorové významy;normalita;nákupní centrum;veřejný prostor;vyjednávání
Klíčová slova anglicky
Locational meanings;normality;shopping mall;public space;negotiation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 12:11, doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D.
V originále
Prostorové významy jsou sdílené reprezentace jednotlivých městských prostorů, které tato místa definují a zároveň umožňují praktické jednání v nich a vymezují jeho mantinely. Prostorové významy se mění v procesu vyjednávání, do nějž uživatelé těchto prostorů vstupují z různých statusových pozic a svými zásahy mění definice těchto prostorů. Předložený text ukazuje možnosti tohoto teoretického přístupu ve vztahu ke dvěma druhům prostoru: tradičnímu veřejnému prostoru (do nějž patří univerzálně přístupná místa jako jsou ulice, náměstí nebo parky) a k privatizovanému prostoru, který ve struktuře současného města představují především nákupní centra. Tyto dva druhy míst jsou představeny na základě odlišností v oblastech pravidel jednání, očekávání, normality a procesu vyjednávání, který zakládá jejich definice.
Anglicky
Locational meanings are shared representations of respective urban spaces. These representations enable social interaction and determine its boundaries. Locational meanings are formed and altered by a process of negotiation between the users of the given space who, through their activity, constantly change the definitions of the space itself. The present study constitutes an attempt to apply this theoretical model to two kinds of city space. Public space, being the open and universally accessible space, as represented by streets, city squares and parks, and secondly, privatized city space, which, in many scholars’ view has become exemplified by the shopping mall. These two kinds of places are compared with respect to the rules of interaction and expectation from it, standards of normality and the negotiation process.
Návaznosti
MSM0021622408, záměr |
|