C 2010

Význam a normalita ve veřejném prostoru a nákupním centru

POSPĚCH, Pavel

Základní údaje

Originální název

Význam a normalita ve veřejném prostoru a nákupním centru

Název anglicky

Meaning and normality in urban public space and in a shopping mall

Autoři

Vydání

1. vyd. Červený Kostelec, Brno, Československé město včera a dnes: Každodennost - reprezentace - výzkum, od s. 113-136, 24 s. 2010

Nakladatel

Nakladatelství Pavel Mervart

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-87378-44-1

Klíčová slova česky

Prostorové významy;normalita;nákupní centrum;veřejný prostor;vyjednávání

Klíčová slova anglicky

Locational meanings;normality;shopping mall;public space;negotiation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 12:11, doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D.

Anotace

V originále

Prostorové významy jsou sdílené reprezentace jednotlivých městských prostorů, které tato místa definují a zároveň umožňují praktické jednání v nich a vymezují jeho mantinely. Prostorové významy se mění v procesu vyjednávání, do nějž uživatelé těchto prostorů vstupují z různých statusových pozic a svými zásahy mění definice těchto prostorů. Předložený text ukazuje možnosti tohoto teoretického přístupu ve vztahu ke dvěma druhům prostoru: tradičnímu veřejnému prostoru (do nějž patří univerzálně přístupná místa jako jsou ulice, náměstí nebo parky) a k privatizovanému prostoru, který ve struktuře současného města představují především nákupní centra. Tyto dva druhy míst jsou představeny na základě odlišností v oblastech pravidel jednání, očekávání, normality a procesu vyjednávání, který zakládá jejich definice.

Anglicky

Locational meanings are shared representations of respective urban spaces. These representations enable social interaction and determine its boundaries. Locational meanings are formed and altered by a process of negotiation between the users of the given space who, through their activity, constantly change the definitions of the space itself. The present study constitutes an attempt to apply this theoretical model to two kinds of city space. Public space, being the open and universally accessible space, as represented by streets, city squares and parks, and secondly, privatized city space, which, in many scholars’ view has become exemplified by the shopping mall. These two kinds of places are compared with respect to the rules of interaction and expectation from it, standards of normality and the negotiation process.

Návaznosti

MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti