k 2012

Internet-based activism "Zit Brno" group

MACKOVÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Internet-based activism "Zit Brno" group

Autoři

Vydání

Cyberspace 12: 10th International Conference, 2012. 2012

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

cyberactivism; culture jamming; political jamming; new media; satire; repertoire of collective action
Změněno: 1. 12. 2012 20:11, Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D.

Anotace

V originále

A potential of the new media to stimulate political communication and enhance civic participation has been examined in numerous theoretical and empirical studies. There is a growing body of work on non–institutionalized political actors using new media. In this research we document on a particular case of “Žít Brno” group how the new media have shaped and are shaping a collective action repertoire of social movements and other non-institutionalized actors pursuing social and political change. The research is based on Tilly’s (1984) notion of repertoire of contention, Van Laer and Van Aelst’s (2010) electronic repertoire and on concepts of subactivism (Bakardjieva 2009), life politics (Giddens 1991) and sub-politics (Beck 1997), as well as on more more vernacular terms such as cyberactivism, cyberprotest or hactivism. The new technologies, on the one hand, facilitate offline collective action in terms of mobilization, of organisation or transnationalisation. On the other hand, they enable to create new modes of collective action. This research is dealing with the second type. In our qualitative case study we deal with a question whether such type of internet-based action is functional, how the activities of “Žít Brno” group are perceived by their fans as political or not and if a communication intention of the group meets reception of its audience.

Návaznosti

CZ.1.07/2.3.00/20.0184, interní kód MU
(Kód CEP: EE2.3.20.0184)
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií (Akronym: VITOVIN)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií, 2.3 Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji