MACKOVÁ, Alena. Internet-based activism "Zit Brno" group. In Cyberspace 12: 10th International Conference, 2012. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Internet-based activism "Zit Brno" group
Autoři MACKOVÁ, Alena.
Vydání Cyberspace 12: 10th International Conference, 2012. 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Cyberspace
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky cyberactivism; culture jamming; political jamming; new media; satire; repertoire of collective action
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D., učo 217374. Změněno: 1. 12. 2012 20:11.
Anotace
A potential of the new media to stimulate political communication and enhance civic participation has been examined in numerous theoretical and empirical studies. There is a growing body of work on non–institutionalized political actors using new media. In this research we document on a particular case of “Žít Brno” group how the new media have shaped and are shaping a collective action repertoire of social movements and other non-institutionalized actors pursuing social and political change. The research is based on Tilly’s (1984) notion of repertoire of contention, Van Laer and Van Aelst’s (2010) electronic repertoire and on concepts of subactivism (Bakardjieva 2009), life politics (Giddens 1991) and sub-politics (Beck 1997), as well as on more more vernacular terms such as cyberactivism, cyberprotest or hactivism. The new technologies, on the one hand, facilitate offline collective action in terms of mobilization, of organisation or transnationalisation. On the other hand, they enable to create new modes of collective action. This research is dealing with the second type. In our qualitative case study we deal with a question whether such type of internet-based action is functional, how the activities of “Žít Brno” group are perceived by their fans as political or not and if a communication intention of the group meets reception of its audience.
Návaznosti
CZ.1.07/2.3.00/20.0184, interní kód MU
(Kód CEP: EE2.3.20.0184)
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií (Akronym: VITOVIN)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií, 2.3 Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 09:36