D 2012

Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis

Název česky

Robot jako mitate - mediálně specifická analýza

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Hrvatska / Croatia, Device_Art 4.012, od s. 60-89, 30 s. 2012

Nakladatel

KONTEJNER / biro suvremene umjetničke prakse / bureau of contemporary art praxis, Zagreb

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Chorvatsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00062297

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-953-95360-9-9

Klíčová slova česky

robot; topoi; mitate; genealogy; theatre semiology

Klíčová slova anglicky

robot; topoi; mitate; genealogie; divadelní sémiologie

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2013 12:42, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The main goal of the paper is to refer to a blind spot in the meaning of Karel Čapek's robot meaning, one that inheres in its aesthetic interpretation. I show differences in interpretations of the robot from the media archeology point of view (the robot as topos) and the Device Art methodology approach (the robot as mitate). The second one enables me to focus on the media specificity of the first robot and its quality as a theatrical sign. The semiotics of theatre and of the double helps me to show that the robot as metaphor of conformity is still current. In other words, the Robot is not dead!

Česky

Studie zkoumá slepé místo v hledání významu Čapkova robota, které spočívá v jeho estetické analýze. Text je zaměřen na rozdíly mezi interpretací z pozice mediální archeologie (robot jako topos) a z hlediska metodologie Device Art (robot jako mitate, metafora). Druhý přístup umožňuje zaměřit se na mediální specifika prvního robota a jeho vlastnosti jako divadelního znaku. Sémiotika divadla a dvojníka (Eco) umožňuje představit robota jako stále aktuální metaforu konformity. Jinými slovy, robot není mrtví!