2012
Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis
Název česky
Robot jako mitate - mediálně specifická analýza
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Hrvatska / Croatia, Device_Art 4.012, od s. 60-89, 30 s. 2012
Nakladatel
KONTEJNER / biro suvremene umjetničke prakse / bureau of contemporary art praxis, Zagreb
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Chorvatsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00062297
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-953-95360-9-9
Klíčová slova česky
robot; topoi; mitate; genealogy; theatre semiology
Klíčová slova anglicky
robot; topoi; mitate; genealogie; divadelní sémiologie
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2013 12:42, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
The main goal of the paper is to refer to a blind spot in the meaning of Karel Čapek's robot meaning, one that inheres in its aesthetic interpretation. I show differences in interpretations of the robot from the media archeology point of view (the robot as topos) and the Device Art methodology approach (the robot as mitate). The second one enables me to focus on the media specificity of the first robot and its quality as a theatrical sign. The semiotics of theatre and of the double helps me to show that the robot as metaphor of conformity is still current. In other words, the Robot is not dead!
Česky
Studie zkoumá slepé místo v hledání významu Čapkova robota, které spočívá v jeho estetické analýze. Text je zaměřen na rozdíly mezi interpretací z pozice mediální archeologie (robot jako topos) a z hlediska metodologie Device Art (robot jako mitate, metafora). Druhý přístup umožňuje zaměřit se na mediální specifika prvního robota a jeho vlastnosti jako divadelního znaku. Sémiotika divadla a dvojníka (Eco) umožňuje představit robota jako stále aktuální metaforu konformity. Jinými slovy, robot není mrtví!