B 2012

O malebnu. Estetika přírody mezi zahradou a divočinou

STIBRAL, Karel

Základní údaje

Originální název

O malebnu. Estetika přírody mezi zahradou a divočinou

Název anglicky

The Picturesque. Aesthetics of Nature Between Garden and Wilderness

Autoři

STIBRAL, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První. Praha, 248 s. Bod, 2012

Nakladatel

Dokořán

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00057965

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-6023-4

Klíčová slova česky

Malebno;estetika přírody;zahradní architektura;divočina;William Gilpin;Uvedale Price

Klíčová slova anglicky

Picturesque;aesthetics of nature;landscape gardening;wilderness;William Gilpin;Uvedale Price

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2013 12:54, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Hlavním cílem monografie je interpretace "estetiky malebna" s důrazem na estetiku jako filosofickou disciplínu a s ohledem změn postojů k přírodě. Text je rozdělen na tři sekce: v první části je představen postoj k přírodě v 17. a 18. století v britské kultuře s důrazem na ocenění „divokých“ scenérií a též britské filosofické myšlení v oblasti estetiky přírody. V druhé části jsou představeny a analyzovány teorie hlavních teoretiků malebna – W. Gilpina, U. Price, R. P. Knighta a H. Reptona. Třetí část knihy se zabývá přístupem ke konceptu malebna v britské kultuře 19. století (např. J. Ruskinem), ale též v německojazyčném (např. u J. G. Sulzera či H. Wölfflina) a českojazyčném prostředí (zejm. u J. Durdíka a O. Hostinského). Poslední kapitola pojednává o vlivu teorie malebna na myšlení 20. století (např. u N. Pevsnera).

Anglicky

Main goal of the monograph is to interpret the "picturesque aesthetics" with an accent on the aesthetic as the discipline of philosophy and changing attitudes towards nature. The text is devided into the three sections: in first part is introduced an attitude towards nature during the 17th and 18th century in the British culture with an accent on the rise of appreciation of "wild" sceneries and British philosophical thinking in the field of aesthetics of nature. In the second part is introduced and analysed theories of the main theoreticians of picturesque - W. Gilpin, U. Price, R. Payne Knight and H. Repton. The third part this book is dealing with subsequent approaches towards picturesque in British culture of the 19th century (e. g. J. Ruskin), but also in German (e. g. Wölfflin) and Czech speaking countries (J. Durdík, O. Hostinský). Last chapter of this part deals with the picturesque in the concepts of the 20th century thinking (e. g. N. Pevsner).

Návaznosti

GA408/09/0447, projekt VaV
Název: Pojem malebna ve světové a české estetice
Investor: Grantová agentura ČR, Pojem malebna ve světové a české estetice