MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁ. Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates. Journal of Community & Applied Social Psychology, London, GB: London - John Wiley a Sons, Ltd., 2013, roč. 23, č. 1, s. 25-36. ISSN 1052-9284. doi:10.1002/casp.2135.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates
Autoři MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česko, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česko, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česko, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česko, domácí).
Vydání Journal of Community & Applied Social Psychology, London, GB, London - John Wiley a Sons, Ltd. 2013, 1052-9284.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.880
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00065977
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1002/casp.2135
UT WoS 000312885000003
Klíčová slova anglicky cyberbullying;school environment;bystanders;supportive behaviour
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D., učo 110415. Změněno: 3. 7. 2015 10:13.
Anotace
This study examined factors that increase or decrease the support a bystander offered to a victim of cyberbullying. Possible determinants of supportive behaviour were analyzed using a four step hierarchical regression analysis on data from 156 Czech children (12 to 18 years old; 54% females) who witnessed their schoolmates being victims of cyberbullying. Among individual characteristics, only a general tendency toward prosocial behaviour was a positive predictor of supportive behaviour. Other factors such as age, gender, self esteem, and problematic relationships with peers had no effect. Among contextual factors, existing relationships with the victim, upset feelings evoked by witnessing victimization, and direct requests for help from the victim triggered supportive behaviour, while strong relationships with the bully inhibited it. Fear of intervening played no role. The practical implications of the findings are discussed with regard to the roles of the emotional response of the bystander and direct requests for help from the victim in cyberbullying interventions.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
GAP407/11/0585, projekt VaVNázev: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
LD11008, projekt VaVNázev: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Akronym: CSKA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, COST CZ (od projektů s počátkem řešení v roce 2011)
VytisknoutZobrazeno: 7. 7. 2020 02:22