J 2012

Integrace v českých psychoterapeutických výcvicích

ŘIHÁČEK, Tomáš a Jana KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Integrace v českých psychoterapeutických výcvicích

Název anglicky

Integration in Czech psychotherapeutic trainings

Autoři

ŘIHÁČEK, Tomáš ORCID (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Psychoterapie, FSS MUNI, Brno, 2012, 1802-3983

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00058004

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

Psychoterapeutický výcvik; integrace v psychoterapii; osobní terapeutický styl

Klíčová slova anglicky

Psychotherapeutic training; psychotherapy integration; personal therapeutic style

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 6. 2017 17:09, prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato výzkumná studie hledá odpověď na otázku, jak různé psychoterapeutické výcviky zacházejí s integrací (nebo obecněji, s existující pluralitou teoretických perspektiv). Předkládané výsledky jsou založeny na kvalitativní analýze rozhovorů s reprezentanty sedmi českých výcvikových institutů, u nichž bylo možno předpokládat nějakou formu integrace. Koncepty vzniklé během analýzy jsou uspořádány do tří oblastí. První z nich, dimenze centrálnost vs. perifernost integrace, rozlišuje různé postoje, které mohou různé instituty vůči psychoterapeutické integraci zastávat. Druhá oblast se týká integrativní otevřenosti, ústředního konceptu celé analýzy, a také toho, čím je tato otevřenost omezována a ohraničována. Třetí oblast pak zachycuje utváření individuálního terapeutického stylu a jeho souvislost s integrací. V závěru je uvedeno několik praktických námětů vyplývajících z této analýzy.

Anglicky

This research study seeks to answer the question of how various psychotherapeutic trainings treat integration (or, more generally, the existing plurality of theoretical perspectives). The presented results are based on qualitative analysis of interviews with representatives of seven Czech training institutes, which were assumed to have adopted some form of integration. Concepts arising from the analysis are organized into three areas. The first one, centrality vs. peripherality dimension of integration distinguishes different attitudes that various institutes can hold towards psychotherapy integration. The second area involves the integrative openness, the central concept of the whole analysis, and also phenomena which set limits to this openness. The third area captures the formation of an individual therapeutic style and its association with integration. In conclusion, some practical suggestions arising from this analysis are presented.

Návaznosti

GAP407/11/0141, projekt VaV
Název: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii