p 2012

Karel Čapek: Czech Frankenstein

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Karel Čapek: Czech Frankenstein

Název česky

Karel Čapek: český Frankenstein

Název anglicky

Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week, 2012

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00062957

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotika; science-fiction; dramatická postava

Klíčová slova anglicky

Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotics; science-fiction; drama character

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2013 09:55, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Název přednášky je remakem titulku recenze prvního uvedení hry Karla Čapka R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) v U.S.A.. Autor recenze, John Corbin, v ní nazval Čapka “česko-slovenským Frankensteinem” (1922). V přednášce představím další příklady recepce hry R.U.R. v prvním desetiletí po její oficiální premiéře v Národním divadle v Praze (25. ledna 1921). Diváci se seznámí s fotografiemi a recenzemi inscenací RUR v Praze (1921), Berlíně (1923), Vídni (1923), New York (1922), Londýně (1923) a Paříži (1924). Zvláštní pozornost bude věnována recepci Robota v různých kulturních kontextech, stejně jako prvním mechanických robotům, bezprostředně inspirovaným roboty Karla Čapka. Robota budu interpretovat jako metaforu stavu lidstva ve Věku stroje. Dramatická postava Robota bude podrobena sémiologické analýze, na základě které zformuluji soubor motivů, které se pojí s robotem, jako uměleckým médiem dosud. Přednáška chce být příspěvkem k archeologii media robota.

Anglicky

"Who were you if you admired him?" asked Robert Wechsler in the article Čapek in America (1992). "Well, that question was answered very soon […]. You was a sci-fi fan." Čapek has been considered an important part of the science-fiction history, if for no other reason than that he had invented one of the principal characters of science fiction, the robot. The title of the lecture is a remake of Karel Čapek's R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) first stage production in U.S.A. review by John Corbin headline, who called Karel Čapek "A Czecho-Slovak Frankenstein"(1922). I will introduce more examples of Karel Čapek's play R.U.R. reception in the first decade since its official first night in the National Theatre in Prague (January 25, 1921) during my lecture. An audience will be introduced with photographs and reviews of R.U.R. stage productions in Prague (1921), Berlin (1923), Vienna (1923), New York (1922), London (1923), and Paris (1924) with special attention to Robot character reception in different cultural contexts, as well as with first embodiments of mechanical robots immediately inspired by Čapek's Robots. I will deal with Robot as a metaphor of state of humanity in the Machine Age. The Robot as a dramatic character will be subjected to the semiological analyses to find set of motives that accompany the robot as an artistic medium till nowadays. The lecture wants to be a contribution to a media archeology of robot.