J 2012

Two mid-16th-century manuscripts of polyphonic music from Brno

MAŇAS, Vladimír a Martin HORYNA

Základní údaje

Originální název

Two mid-16th-century manuscripts of polyphonic music from Brno

Název česky

Dva brněnské rukopisy renesanční polyfonie z poloviny 16. století

Autoři

MAŇAS, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin HORYNA (203 Česká republika)

Vydání

Early Music, London, Oxford University Press, 2012, 0306-1078

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00063053

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000316918500002

Klíčová slova česky

Brno; Svatojakubská farní knihovna; polyfonie

Klíčová slova anglicky

Brno; St. Jacob parish library; polyphony

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 5. 5. 2020 09:15, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

A preliminary investigation into the repertory of the Brno manuscripts has focused on a description and analysis of their contents and an examination of how the repertory reflects liturgical practices at the parish church of St James in Brno around 1550. By this time the town community had largely turned to Lutheranism, although unofficially and somewhat covertly due to Brno's status as a royal town. As a result of these unique confessional circumstances, only a small amount of archival material relating to the parish church and school has been preserved. Nevertheless, it is clear that liturgical books originating from the end of the 15th century were still used in the middle of the 16th century, and the polyphonic repertory (Josquin Desprez, Isaac, Brumel, De La Rue, Finck, Stoltzer and others) gathered in these manuscripts was intended to supplement the monophonic repertory.

Česky

Teprve s vydáním soupisu rukopisů farní knihovny při farním kostele sv. Jakuba v Brně v roce 2007 byly v rámci tohoto cenného fondu identifikovány dva papírové hudební rukopisy, ve starších inventářích popisované jako chorální liturgické knihy. Tyto dva sborníky renesanční polyfonie z doby kolem poloviny 16. století, z nichž se prokazatelně zpívalo při bohoslužbách ve farním kostele sv. Jakuba, zahrnují rozsáhlý repertoár z děl západo- a středoevropských skladatelů sklonku 15. a první poloviny 16. století. Řada skladeb je zde obsažena unikátně, tedy nikde jinde se nedochovala, v dalších případech pak rukopisy poskytují cenné informace například o autorství některých skladeb a navíc i pozoruhodný „důkazní materiál“ k odhalení skutečné identity jednoho ze zastoupených autorů. Jisté je, že v kontextu evropské hudební kultury období renesance se jedná o prameny prvořadého významu, což platí i pro dějiny hudební kultury v českých zemích; také v tomto případě bude v zásadě nutné řadu dosavadních tezí nahradit adekvátnějšími.