p 2012

Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis

MUSILOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis

Název česky

Přechod ze střední školy k univerzitnímu studiu - příklad dobré praxe

Autoři

Vydání

Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany, 2012

Další údaje

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

středoškolské studium, univerzitní studium, konzultační cvičení

Klíčová slova anglicky

secondary school learning, university study, consultation classes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2013 19:40, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.

Anotace

V originále

Troubles connected with the transition from secondary schools to universities concern the majority of fields of study. They are more serious in fields where mathematics is needed. These problems are, of course, generally known. The discussion concerning a concrete case is presented. It comes from physics, but the experiences and conclusions can be used also in other fields, not only in science. This is a learning form called consultation classes, or exercises, in classical mechanics. The fact that mechanics is often considered as relatively easy discipline of physics is also well-known. Thus it will be mentioned only very briefly, as a motivation remark. Main attention is paid to the above mentioned consultation classes.

Česky

Potíže při přechodu ze střední školy k univerzitnímu studiu se týkají většiny oborů, jsou však vážnější v oborech vyžadujících matematické dovednosti. V příspěvku je diskutován konkrétní případ fyziky, ukazuje se však, že zkušenosti jsou využitelné i v dalších oborech. Jedná se o výukové metody v tzv. konzultačním cvičení. (Příspěvek prezentován na "Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany".