2012
Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis
MUSILOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Transition from secondary school to university study - an example of a good praxis
Název česky
Přechod ze střední školy k univerzitnímu studiu - příklad dobré praxe
Autoři
Vydání
Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany, 2012
Další údaje
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
středoškolské studium, univerzitní studium, konzultační cvičení
Klíčová slova anglicky
secondary school learning, university study, consultation classes
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2013 19:40, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.
V originále
Troubles connected with the transition from secondary schools to universities concern the majority of fields of study. They are more serious in fields where mathematics is needed. These problems are, of course, generally known. The discussion concerning a concrete case is presented. It comes from physics, but the experiences and conclusions can be used also in other fields, not only in science. This is a learning form called consultation classes, or exercises, in classical mechanics. The fact that mechanics is often considered as relatively easy discipline of physics is also well-known. Thus it will be mentioned only very briefly, as a motivation remark. Main attention is paid to the above mentioned consultation classes.
Česky
Potíže při přechodu ze střední školy k univerzitnímu studiu se týkají většiny oborů, jsou však vážnější v oborech vyžadujících matematické dovednosti. V příspěvku je diskutován konkrétní případ fyziky, ukazuje se však, že zkušenosti jsou využitelné i v dalších oborech. Jedná se o výukové metody v tzv. konzultačním cvičení. (Příspěvek prezentován na "Internationaler Kongress Neue Formen der Lehre und des Lerners, Saarbrucken, Germany".