J 2012

Interkulturní rozdíly ve stylech učení (styly učení romských a neromských žáků)

STRÁNSKÁ, Zdenka a Hana FOREJTNÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Interkulturní rozdíly ve stylech učení (styly učení romských a neromských žáků)

Název česky

Interkulturní rozdíly ve stylech učení (styly učení romských a neromských žáků)

Název anglicky

Intercultural differences in learning styles (learning styles in Roma and non-Roma students)

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana FOREJTNÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Klinická psychologie a osobnost, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1805-6393

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00063213

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učení; styly učení; romský žák; interkulturní rozdíly; multikulturní výchova a vzdělávání

Klíčová slova anglicky

learning; learning styles; Roma student; intercultural differences; multicultural education

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 12. 2016 10:11, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek navazuje na řadu dílčích studií věnovaných problematice stylů učení. Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat individuální preference při učení romských žáků druhého stupně základní školy, zejména pak porovnání učebních stylů romských žáků se styly učení žáků neromských. Byla analyzována data od 223 žáků druhého stupně základní školy, z toho 113 žáků bylo romského původu. Ke zjištění stylů učení byl použit Dotazník stylu učení (LSI – Learning Style Inventory) autorů Dunnové, Dunna a Price. Byly shledány rozdíly v učebních stylech romských a neromských žáků. Výsledky poukazují, že romští žáci mají menší vytrvalost při učení než jejich neromští spolužáci, častěji preferují dopolední učení, méně upřednostňují učení večer, mají menší potřebu změny místa při učení a méně je k učení motivují rodiče. Výsledky našeho výzkumu jsou příspěvkem k rozvíjející se oblasti diagnostiky a využívání individuálních učebních stylů, jakož i k v současnosti velmi aktuální otázce vzdělávání romského etnika.

Anglicky

The paper follows a series of minor studies devoted to learning styles. The aim of the study was to map individual learning preferences of Roma students of second level primary school (6th-9th grade), especially compared to the learning styles of non-Roma students. Data were obtained from 223 students, of which 113 were of Roma origin. The Learning Style Inventory – LSI (Dunn, Dunn and Price) was used to determine the learning styles. The analysis detected differences in learning styles between Roma and non-Roma students. The results indicate that Roma students have less persistence in learning than their non-Roma peers, tend to prefer studying in the morning, are less likely to study in the afternoon and evening hours, have less need to change setting when studying, and often lack parents’ support and guidance in their studies. The results have important implications for the emerging field of learning style assessment and its employment in individual students’ learning support, as well as for the currently very topical issue of Roma education.