Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí
JARKOVSKÁ, Lucie. Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí. Sociální studia. Katedra sociologie FSS MU, 2012, roč. 9, 2/2012, s. 31–42. ISSN 1214-813X. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí |
Název anglicky | First there were dinosours and then our great-grandmother was born. Honoring the ethnography in childhood research. |
Autoři | JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Sociální studia, Katedra sociologie FSS MU, 2012, 1214-813X. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50000 5. Social Sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/12:00058318 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova česky | studia dětství; metodologie; etnografie; informovaný souhlas |
Klíčová slova anglicky | childhood studies; methodology; ethnography; informed consent |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Změněno: 12. 6. 2013 15:04. |
Anotace |
---|
Článek se zaměřuje na metodologická dilemata výzkumu dětství a výzkumu s dětmi a ilustruje tato dilemata načeských i zahraničních studiích. |
Anotace anglicky |
---|
The article focuses on methodological dilemmas of researching with children and illustrates those dilemmas on Czech as well as foreign research studies. New approaches of childhood studies emphasize the understanding of a child as competent, autonomous and equal partner of a researcher. Although sociologists strive to emphasize the children’s perspective, sociological research in its essence, objectifies the child and asserts towards them categories of its own paradigm. Nonetheless it is legitimate and in new childhood studies inevitable to overcome the paternalising approach. For this reason the researchers have to examine conscientiously their own assumptions, theoretical and methodological stemming out of the discipline as well as those stemming out of the adult position. The main argument of the article suggests that in the research of children we can exercise various techniques as questionnaire, individual and group interview or creative techniques as writing, drawing or drama, but without long term observations and presence in the research field the children’s stand point can’t be reached. |
Návaznosti | |
---|---|
GAP404/12/1487, projekt VaV | Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED) |
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin |
VytisknoutZobrazeno: 21. 9. 2024 08:45