SZCZEPANIK, Petr. Between units and producers : organization of creative work in Czechoslovak State Cinema 1945-1990. In Adamczak, Marcin; Marecki, Piotr; Malatyński, Marcin. Restart zespolów filmowych : Film Units : Restart. Kraków: Ha!art, 2012, s. 271-312. ISBN 978-83-62574-73-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Between units and producers : organization of creative work in Czechoslovak State Cinema 1945-1990
Autoři SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Kraków, Restart zespolów filmowych : Film Units : Restart, od s. 271-312, 42 s. 2012.
Nakladatel Ha!art
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Ha!art
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00058329
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-83-62574-73-5
Klíčová slova česky český film; Barrandov; tvůrčí skupiny
Klíčová slova anglicky Czech cinema; Barrandov studios; creative units
Štítky film history, media industry, rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 8. 4. 2013 16:24.
Anotace
So-called state-socialist mode of film production was in fact a peculiar hybrid of local, regional and global models: it was prepared by the Nazi cultural politics (the idea of centralized "dramaturgy" which enabled ideological control) and Aryanization (which made the post-war nationalization easier). After 1945 and later, after 1948 (when Communists took power in Czechoslovakia), it further developed according to local (Bata shoe factory, inspired by American scientific management) and global (Soviet system, silently inspired by Hollywood vertically integrated studios) models. These three levels of organizational tradition - both in terms of production mode and work culture - persisted as mutually interacting ingredients of the state monopoly until the late 1980s and even on. The aim of the paper is to articulate a comparative model for historical analysis of nationalized cinemas in the region, using the Barrandov studios in Prague as an example. The key question it asks is: how was creativity and day-to-day production of films tactically managed in a system where the only real producer was the state? What organizational instruments had to be developed to balance the centralized control with necessary creative freedom?
Návaznosti
GAP409/10/1361, projekt VaVNázev: Historie ateliérů na Barrandově z hlediska organizace a kultury filmové výroby
Investor: Grantová agentura ČR, Historie ateliérů na Barrandově z hlediska organizace a kultury filmové výroby
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 05:06