2012
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁBasic information
Original name
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
Name in Czech
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
Name (in English)
Motivation of pupils in mathematics in the way of historical tasks
Authors
BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁ
Edition
Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, 2012
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
výuka matematiky; motivace; historické úlohy
Keywords in English
education of mathematics; motivation; historical tasks
Tags
Reviewed
Changed: 4/2/2013 10:35, RNDr. Růžena Blažková, CSc.
In the original language
Mezi očekávanými výstupy vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je uvedeno, že žák matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných. Nadaní žáci se zpravidla s jednoduchými situacemi nespokojí a vyhledávají úlohy s vyšší myšlenkovou náročností. Jedním ze zdrojů těchto úloh mohou být úlohy z historických sbírek úloh a učebnic. Tyto úlohy jsou specifické svými obraty i náročností na matematizaci popsané situace. V příspěvku je uvedeno několik historických úloh, kterých je možné využít k motivaci nadaných žáků v matematice.
In English
The Frame educational program expects pupils to be able mathematize simple real situations with application of variables. Mathematical gifted pupils usually try to search for more difficult tasks. One of the sources of these tasks can be historical tasks collections and text books. There are introduced several historical tasks for the motivation of gifted pupils.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|