k 2012

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁ

Basic information

Original name

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

Name in Czech

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

Name (in English)

Motivation of pupils in mathematics in the way of historical tasks

Authors

BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁ

Edition

Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

výuka matematiky; motivace; historické úlohy

Keywords in English

education of mathematics; motivation; historical tasks

Tags

Reviewed
Changed: 4/2/2013 10:35, RNDr. Růžena Blažková, CSc.

Abstract

In the original language

Mezi očekávanými výstupy vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je uvedeno, že žák matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných. Nadaní žáci se zpravidla s jednoduchými situacemi nespokojí a vyhledávají úlohy s vyšší myšlenkovou náročností. Jedním ze zdrojů těchto úloh mohou být úlohy z historických sbírek úloh a učebnic. Tyto úlohy jsou specifické svými obraty i náročností na matematizaci popsané situace. V příspěvku je uvedeno několik historických úloh, kterých je možné využít k motivaci nadaných žáků v matematice.

In English

The Frame educational program expects pupils to be able mathematize simple real situations with application of variables. Mathematical gifted pupils usually try to search for more difficult tasks. One of the sources of these tasks can be historical tasks collections and text books. There are introduced several historical tasks for the motivation of gifted pupils.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education